R e k l a m a

Pojedziemy pociągiem z Wielunia do Łodzi w półtorej godziny z przystankami w Rudzie, Wierzchlesie i Osjakowie?

R e k l a m a

Znamy coraz więcej szczegółów dotyczących planowanej linii kolejowej, mającej zapewnić komunikację Wielunia z Łodzią. Przejazd pociągiem z Wielunia do stolicy województwa miałby zająć niespełna półtorej godziny, a mieszkańcy mieliby zyskać nowe przystanki w Wieluniu, Rudzie, Wierzchlesie i Osjakowie.

Firma IDOM, która przygotowuje wstępne studium planistyczno-prognostyczne dla budowy linii, podzieliła się z mieszkańcami efektami dotychczasowych prac. Spotkanie ze względu na sytuację pandemiczną zrealizowano w formule on-line na kanale IDOM Poland w serwisie YouTube.

Preferowana opcja: przez Osjaków

Dowiedzieliśmy się m.in. że przygotowano dwa warianty przebiegu linii, mającej umożliwić połączenie Wielunia z Łodzią. Pierwszy z nich, nazwany roboczo 1+2, biegnie przez Wierzchlas, Drobnice i Siemkowice. Alternatywny wariant nr 3 przebiega przez Wierzchlas, Jodłowiec, Kolonię Raducką i Osjaków, włączając się do linii nr 131 w Ruścu. To właśnie wariant nr 3 ma być preferowany, m.in. ze względu na to, że kolej ma wówczas szansę na zdobycie większej liczby podróżnych.

W ramach preferowanego wariantu trzeciego nowa linia miałaby mieć długość niemal 31 kilometrów. Łączyłaby się z istniejącą linią nr 181 w Rudzie, w pobliżu przejazdu kolejowego na ulicy świętego Wojciecha, gdzie zresztą miałby powstać też nowy przystanek. Dodajmy – jeden z kilku nowych przystanków. Pozostałe to: Wieluń Berlinek przy skrzyżowaniu torów z ulicą POW, a także Wierzchlas przy ul. Olewińskiej i Osjaków-Felinów przy ul. Częstochowskiej. Dodatkowo projekt ma zakładać możliwość dobudowania w przyszłości przystanków m.in. w Jodłowcu i Kolonii Raduckiej.

Czas przejazdu koleją z Wielunia do dworca Łódź Kaliska wyniósłby niemal półtorej godziny. Władze wojewódzkie zapowiadają możliwość uruchomienia ośmiu kursów na dobę w obu kierunkach. Na nowej linii pociągi miałyby rozpędzać się do 120 km/h, ale infrastruktura ma umożliwiać w przyszłości łatwą rozbudowę do 160 km/h. Koszt inwestycji w ramach wariantu trzeciego jest szacowany na niemal 660 milionów złotych netto.

Kolej ma być główną osią transportu publicznego w regionie

Województwo łódzkie złożyło wniosek w sprawie budowy linii do programu Kolej+ już latem zeszłego roku. W listopadzie wniosek zyskał pozytywną ocenę i został zakwalifikowany do drugiego etapu naboru. Na tym etapie wymagane jest złożenie do PKP PLK wstępnej dokumentacji, którą właśnie kończy przygotowywać firma IDOM. Program Kolej+ zakłada, że inwestycje, które uzyskają dofinansowanie, mają zostać zrealizowane do 2028 roku.

– Głównym celem projektu jest poprawa obsługi transportem publicznym południowo-zachodniej części województwa łódzkiego, a w szczególności powiatów wieluńskiego, wieruszowskiego, ale także pajęczańskiego oraz bełchatowskiego – przekonywała podczas spotkania Aneta Wierzbicka, p.o. zastępcy dyrektora departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. Jak dodała, kolej ma stanowić w tych miejscach swego rodzaju główną oś transportową wojewódzkiego publicznego transportu zbiorowego.

Prezentujemy krótkie porównanie zaproponowanych wariantów:

  • Wariant 1+2
    Długość nowej linii – 25,7 km
    Długość trasy z Wielunia do Łodzi Kaliskiej – 116,4 km
    Czas przejazdu z Wielunia do Łodzi Kaliskiej – 1h 39 min
    Linia jednotorowa, lokalizacja mijanek – Wierzchlas, Drobnice
    Szacowany koszt inwestycji – 580,4 mln zł netto
  • Wariant 3 (preferowany)
    Długość nowej linii – 30,8 km
    Długość trasy z Wielunia do Łodzi Kaliskiej – 109,7 km
    Czas przejazdu z Wielunia do Łodzi Kaliskiej – 1h 29 min
    Linia jednotorowa, lokalizacja mijanek – Wierzchlas, Osjaków-Felinów
    Szacowany koszt inwestycji – 659,8 mln zł netto
R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

4 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Seniorka z Chorzyny.
9 dni temu

Pociąg jadąc przez Kuźnicę Ługowską
może uszkodzić wiaty przystankowe autobusów, słupy energetyczne lub słupki telefoniczne oraz będzie przeszkodą dla chodników placów zabaw dla dzieci i funkcjonowania kultury w świetlicy wiejskiej.

Katarzyna
18 dni temu

Protestujemy! Nie może być tak, ze nagle wpadacie na pomysł łączenia Wielunia z Łodzią kosztem jakosci życia wielu mieszkańców wsi. To jest po prostu nieakceptowalne. Ludzie wybudowali domy, stworzyli sobie swoje życie w spokoju i biorąc pod uwagę plany zagospodarowania przestrzennego, a nagle może się okazać, ze stracą cała swoją przyszłość, bo ktoś chce stworzyć nierentowna linie kolejowa. Centralne planowanie pod centralny port lotniczy? Cala polityka pisu opiera się na powrocie do planowania z lat 70. Kolej do Łodzi była może potrzebna wcześniej, kiedy wiele osób nie miało samochodów. Poza tym do Łodzi jezdza autobusy. Możecie stworzyć szybsze autobusy, które nie zatrzymują się w każdej wsi. Pociąg tez nie zatrzymuje się w każdej wsi. Ale pociąg rujnuje lokalne środowiska. Jakość życia przy torach nigdy nie będzie dobra. Pomijając to, rysowanie na mapie lini bez brania pod uwagę lokalnych uwarunkowań jest absurdalne. Kuznica Ługowska nie pozwala na przejście lini kolejowej!

Elżbieta
14 dni temu
Odpowiedź na komentarz użytkownika  Katarzyna

Bardzo dobrze ,że są rozwijane połączenia komunikacyjne.Nie wszyscy posiadają samochody ,a też chcą się przemieszczać .

Seniorka z Chorzyny.
13 dni temu
Odpowiedź na komentarz użytkownika  Elżbieta

Kolej jest potrzebna seniorzy nie mogą się przemieszczać po Polsce ,odwiedzać rodziny .Tylko płaczæ ,że niemogæ jeździć a nikt nie chce ich podwieźć.

R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

5,096fanówPolub nas
613obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
4
0
Podziel się swoją opiniąx