Pogadajmy. To może rozwiązać wiele problemów. Nie bój się. Nie jesteś sam. Z pomocy Regionalnego Interwencyjnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży „Pogadajmy” skorzystało już blisko 2 tysiące osób. W wakacje specjaliści czekają codziennie w godzinach 18:00 – 21:00.
Anna Grabarczyk, koordynatorka Regionalnego Interwencyjnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży jedną interwencję zapamiętała szczególnie.
– Skontaktował się z nami młody chłopak. Powiedział, że chce popełnić samobójstwo i ma już wszystko przygotowane. Natychmiast zaczęliśmy działać. Rozmawialiśmy z nim, ale także powiadomiliśmy służby, zadzwoniliśmy pod numer 112. Po jakimś czasie ten chłopak napisał do nas, że wyszedł ze szpitala, że bardzo dziękuje za rozmowę i za to, że uratowaliśmy mu wtedy życie – opowiada Anna Grabarczyk.
W wakacje problemy, z którymi dzwonią młodzi ludzie są nieco inne niż w ciągu roku szkolnego.
– Rozmawiamy o rozstaniach, nowych znajomościach, relacjach, kontaktach z rówieśnikami i osamotnieniu. Zdarzają się też problemy z tożsamością i irytacją płciową oraz problemy z używkami i uzależnieniami – wylicza Anna Grabarczyk. – Często młodzież chce po prostu zostać wysłuchana, zauważona, potrzebuje wsparcia. W maju rozmawialiśmy natomiast głównie o maturach, były obawy i strach jak pójdą egzaminy. W każdym wypadku ważne jest, by nasze działania były długoterminowe. Współpracujemy ze szkolnymi psychologami i pedagogami oraz lokalnymi fundacjami. Pomagamy tu i teraz, ale budujemy również plan wsparcia na przyszłość. Czasami kontaktują się z nami rodzice, którzy są bezsilni i nie potrafią poradzić sobie z problemami dzieci.
„Pogadajmy” to projekt Regionalnego Centrum Polityki Społecznej w Łodzi. Specjaliści są do dyspozycji siedem dni w tygodniu, aby wsparcie mógł uzyskać każdy potrzebujący. W wakacje skontaktować się można na messengerze: https://www.facebook.com/pogadajmytutaj/ lub korzystając z aplikacji Snapchat.