2024 rok upłynął pod znakiem 10-lecia funkcjonowania Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a także rekordowej w historii spółki liczby przewiezionych pasażerów. W ubiegłym roku z usług ŁKA skorzystało ponad 11 mln osób, co oznacza 8-proc. wzrost w porównaniu do 2023 r. Mieszkańcy województwa łódzkiego stawiali nie tylko na podróże pociągiem. Chętnie przesiadali się też do pojazdów Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Rok 2024 to także rozwój siatki połączeń – w grudniu przewoźnik uruchomił nowe połączenia kolejowe do Częstochowy i do Kielc oraz dwie nowe linie autobusowe KKA – ŁA 9 i ŁA10.
W ubiegłym roku na pokładach pociągów i autobusów ŁKA podróżowało 11.005.000 pasażerów. To o 853.000 więcej, niż w 2023 r. i aż o 2.333.000 więcej, niż w 2022 r. W ciągu ostatnich 12 miesięcy pociągi i autobusy ŁKA pokonały łącznie 7.714.000 kilometrów. To wzrost o 22 proc. w stosunku do 2023 r.
W 2024 r. w każdym miesiącu z przewozów Łódzką Koleją Aglomeracyjną skorzystało więcej pasażerów niż w poprzednim roku. W drugiej połowie roku pociągami ŁKA podróżowało niemal 400.000 więcej osób niż rok wcześniej. Rekordowymi pod względem frekwencji miesiącami były maj i październik, kiedy to przewieziono ponad milion pasażerów. Pod koniec roku, w grudniu, na pokładach pociągów i autobusów ŁKA podróżowało 978 tys. osób, czyli o 15 proc. więcej, niż w 2023 r. Każdego dnia z regionalnym przewoźnikiem podróżowało średnio ok. 30 tys. pasażerów.
39 nowoczesnych składów ŁKA posiada szereg udogodnień, spełniających oczekiwania pasażerów, m.in. klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi, pętle indukcyjne oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce.
W ubiegłym roku przewoźnik odnotował blisko 100-proc. wynik sprawności swojego taboru. Pojazdy Stadler Flirt 3 były niezawodne w 99,69 proc., Newag Impuls II w 99,33 proc., z kolei pociągi Newag Hybryda osiągnęły poziom równy 99,93 proc.. Wskaźnik ten obliczany jest osobno dla każdego typu pojazdu. Pod uwagę brane są czasy wyłączeń awaryjnych i łączny czas eksploatacji pojazdów. Wysoka sprawność taboru wynika m.in. z częstych przeglądów oraz regularnych prac serwisowych.
Niezawodność pojazdów ŁKA przekłada się też na ich punktualność. Ta w ostatnim roku była o 2,4 proc. wyższa niż w 2023 roku. Pociągi docierały na stacje i przystanki na czas w 97 proc. przypadków. Opóźnienia z winy ŁKA w skali roku wyniosły zaledwie 0,3 proc.
W mijającym roku największą popularnością cieszyły się połączenia z Łodzi do Skierniewic
i Warszawy, Łowicza, Sieradza i Poznania czy Kutna. Na każdej z tych tras odnotowano ponad milion podróżnych. Mieszkańcy stolicy województwa chętnie podróżowali też po Łodzi, korzystając z pociągów ŁKA.
Ulubione stacje pasażerów ŁKA to Łódź Fabryczna i Łódź Widzew – w ciągu roku skorzystało z nich odpowiednio 2,27 mln i 2,03 mln osób; pasażerowie równie chętnie wybierali stacje: Łódź Kaliska, Łódź Żabieniec, Zgierz, Koluszki czy Skierniewice.
Nowością w ofercie przewoźnika jest Kolejowa Komunikacja Autobusowa. Autobusy KKA pokonały w 2024 roku ponad milion kilometrów, dowożąc mieszkańców miejscowości oddalonych od infrastruktury kolejowej na stacje, skąd mogli kontynuować podróż pociągiem. Ogółem, na dziewięciu liniach KKA (z czego sześć uruchomiono w 2024 r., trzy w 2023 r.) podróżowało 388,4 tys. pasażerów. Największą popularnością cieszyły się połączenia:
- KKA ŁA1 Łask – Zelów/Szczerców – 123.121 pasażerów,
- KKA ŁA8 Rawa Mazowiecka – Rogów – 77.979 pasażerów,
- KKA ŁA5 Będzelin – Koluszki – Budziszewice 69.930 pasażerów.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna cały czas się rozwija. Przewoźnik pracuje nad ujednoliceniem warunków taryfowych oraz dostosowaniem oferty przewozowej do potrzeb i oczekiwań podróżnych. W 2024 r. sprzedaż biletów ŁKA za pośrednictwem aplikacji i sklepów internetowych stanowiła 38,4 proc. całej sprzedaży. Widać wyraźny wzrost zainteresowania zakupem biletów online. Dlatego regionalny operator planuje rozszerzać sieć dystrybucji online – jeszcze w tym roku bilety ŁKA będzie można kupić w kilku nowych aplikacjach mobilnych. Trwają też prace nad wdrożeniem systemu rezerwacji miejsc siedzących we wszystkich pociągach kategorii ŁKA Sprinter. Rezerwacji będzie można dokonać również przy zakupie biletu w internetowych kanałach sprzedaży oraz kasach.
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 15 grudnia 2024 r., przewoźnik zaplanował zwiększenie o 12 proc. pracy eksploatacyjnej, uruchomił nowe połączenia kolejowe do Częstochowy i do Kielc oraz dwie nowe linie autobusowe KKA – ŁA9 i ŁA10. Poprawie uległa częstotliwość połączeń w aglomeracji łódzkiej, a mieszkańcy powiatu łódzkiego wschodniego zyskali nocne weekendowe połączenie z Łodzi do Koluszek. Dzięki nowemu połączeniu ŁS SUPER SPRINTER czas przejazdu między Łodzią Fabryczną a Warszawą Wschodnią skrócił się do 75 minut.
W bydgoskich zakładach PESA trwa produkcja 14 nowoczesnych pociągów, które zasilą tabor ŁKA i będą obsługiwać połączenia m.in. w powstającym w Łodzi tunelu średnicowym. Pierwsze pojazdy przyjadą do Łodzi w połowie 2026 r. O 13 nowych busów powiększy się w 2025 r. flota Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Te zakupy pozwolą w najbliższych latach zwiększać siatkę i częstotliwość połączeń oferowanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną.