R e k l a m a

Akcja kolejarzy przy stacji Wieluń Dąbrowa. Pokazali, jak wyłamać rogatkę [FILM]

R e k l a m a

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaprosiła na symulację wyłamania rogatki na przejeździe kolejowym. Wydarzenie zorganizowano na ulicy Grabowej, nieopodal stacji Wieluń Dąbrowa. Przy okazji mówiono wiele o bezpieczeństwie i o tym, jak zachować się w różnych sytuacjach na przejazdach kolejowo-drogowych.

Na pokaz wyłamania rogatek organizatorzy zaprosili uczniów Zespołu Szkół nr 2 w Wieluniu, gdzie kształcą się dwie klasy o profilu kierowca-mechanik. Dla uczniów zorganizowano wcześniej warsztaty z ekspertem, podczas których młodzi ludzie dowiedzieli się m.in. jak zachować się, gdy zbliżamy się do przejazdu kolejowo-drogowego. Była też mowa o tym, czym jest żółta naklejka, gdzie ją znajdziemy, jak z niej skorzystać, a także co zrobić, gdy samochód zostanie unieruchomiony pomiędzy rogatkami.

R e k l a m a | Dalsza część artykułu pod reklamą

– Wielu kierowców wjeżdża na przejazd w momencie, gdy nie ma możliwości jego opuszczenia i w efekcie zostają „uwięzieni” na przejeździe pomiędzy opuszczonymi rogatkami. Obserwujemy zachowania kierowców, którzy nie podejmują w ogóle żadnej próby ewakuowania się z przejazdu, dlatego dziś tutaj tłumaczymy, jak należy się zachować w takiej sytuacji – mówił Marcin Kruszyński, ekspert w biurze komunikacji i promocji PKP PLK.

O czym więc powinni pamiętać kierowcy? Przede wszystkim o tym, że w każdej rogatce jest zamontowany bezpiecznik drąga rogatkowego. Urządzenie to zostało tak zaprojektowane, aby pękło, gdy działa na nie odpowiednio przyłożona siła. Można więc rogatkę bezpiecznie wyłamać zarówno przy użyciu samochodu, jak i ręcznie. Obie te metody zostały zaprezentowane podczas symulacji. Bezpiecznikowi towarzyszą styki elektryczne, dzięki którym w przypadku wyłamania rogatki dyżurny ruchu od razu dostaje informację, że na danym przejeździe wystąpiła jakaś usterka i należy wdrożyć procedury bezpieczeństwa.

Kolejnym z ważnych elementów, o których była mowa podczas spotkania, jest tzw. żółta naklejka, którą możemy znaleźć na każdym przejeździe kolejowo-drogowym zarządzanym przez PKP PLK. Naklejki są zamocowane na napędach rogatkowych, a w przypadku ich braku – na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja, ostrzegającego o przejeździe kolejowym. Na każdej naklejce można znaleźć m.in. indywidualny 9-cyfrowy numer przejazdu, który należy podać w przypadku zgłaszania służbom niebezpiecznej sytuacji na danym przejeździe.

„Bezpieczny Przejazd”

W 2024 roku na przejazdach i przejściach kolejowo drogowych w całym kraju doszło do 163 wypadków, w których życie straciło 49 osób, a 15 zostało ciężko rannych. Jak podkreślali organizatorzy, zdecydowana większość tych zdarzeń wynikała z lekkomyślności kierowców i pieszych, którzy ignorowali podstawowe zasady ruchu drogowego oraz sygnalizację.

Kampania „Bezpieczny Przejazd” to wieloletni projekt społeczny, którego celem jest zmniejszenie liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce. PKP Polskie Linie Kolejowe współpracują w tym zakresie z licznymi instytucjami publicznymi i prywatnymi, by wspólnie docierać do kierowców i pieszych za pomocą edukacji, nowoczesnych technologii i szeroko zakrojonej promocji odpowiedzialnych postaw.

R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

R e k l a m a
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

8,964fanówPolub nas
832obserwującychObserwuj
8obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx