Mimo, że dla 86 proc. Polaków regularny kontakt z bliskimi ma kluczowe znaczenie, nadal nie wykorzystujemy pełnego potencjału nowoczesnych technologii w budowaniu relacji. Jedynie 22 proc. badanych deklaruje regularne korzystanie z wideorozmów – wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez K+Research we współpracy z marką NEXERA.
Lepsze wyrażanie i odczytywanie emocji i mniejsze poczucie samotności – tak Polacy postrzegają zalety wideorozmów. Mimo to, pozostają one najrzadziej wybieraną formą kontaktu w naszym kraju – w ogólnopolskim badaniu przeprowadzonym przez K+Research we współpracy z marką NEXERA[1] wskazało na nią tylko 22 proc. Polaków. Nieco większą popularnością cieszy się wśród przedstawicieli pokoleń Z i Y (odpowiednio: 30 proc. i 28 proc.), jednak ogólny wynik pozostaje zaskakująco niski.
– Badanie, które przeprowadziliśmy we współpracy z K+Research, wyraźnie pokazuje niewykorzystany potencjał nowoczesnych technologii w budowaniu i podtrzymywaniu relacji międzyludzkich. Jako wiodący dostawca multi-światłowodu w Polsce chcemy zwrócić uwagę na to, jak stabilne i szybkie łącze może przełożyć się nie tylko na komfort pracy czy rozrywkę, ale przede wszystkim na jakość naszych codziennych kontaktów z bliskimi. Wideorozmowy mogą zbliżać ludzi mimo fizycznej odległości, a my dostarczamy technologię, która czyni tę formę komunikacji jeszcze bardziej dostępną – zwraca uwagę Ewa Hendzel, dyrektor marketingu marki NEXERA.
Wciąż wybieramy tradycyjne formy kontaktu
Z badania wynika, że rozmowy wideo są postrzegane przez Polaków jako efektywny sposób budowania poczucia bliskości i zaangażowania (40 proc.). Respondenci cenią je również za naturalność i bardziej osobisty charakter (21 proc.).
– Dzięki nowoczesnym technologiom możemy nie tylko usłyszeć się, jak w rozmowie telefonicznej, ale także zobaczyć osoby, z którymi rozmawiamy. Podczas spotkań wideo widzimy zatem mimikę naszych współrozmówców, ich gestykulację czy sposób, w jaki się do nas uśmiechają. Wspólne gotowanie, oglądanie filmów czy wieczorne pogaduchy przy kubku herbaty z przyjaciółką mieszkającą w innym kraju… Dzięki narzędziom cyfrowym w dalszym ciągu możemy być współobecni w życiu ważnych dla nas osób i dzielić się ze sobą naszą codziennością – nawet wtedy, gdy fizycznie dzielą nas tysiące kilometrów. To istotna kwestia. Badania wskazują, że zdecydowana większość Polaków uważa, że kontakty z bliskimi korzystnie wpływają na ich samopoczucie – zwraca uwagę Karol Jachymek, kulturoznawca i medioznawca z Uniwersytetu SWPS.
Mimo tych pozytywnych skojarzeń, aż 44 proc. badanych w ogóle nie korzystało z wideorozmów w ostatnim miesiącu. W tej grupie przeważają osoby ze starszych pokoleń (Baby Boomers – 48 proc. i X – 50 proc.) oraz mieszkańcy większych miast powyżej 100 tys. mieszkańców (50 proc.) i 500 tys. (53 proc.). Częściej są to również osoby bez dostępu do światłowodu (51 proc.).
Równocześnie, ponad jedna trzecia Polaków (35 proc.) przyznaje, że nie napotyka żadnych barier związanych z korzystaniem z wideorozmów. Co ciekawe, im częściej badani korzystają z tej formy kontaktu z bliskimi, tym mniej przeszkód dostrzegają – aż 60 proc. osób, które w ciągu ostatniego miesiąca odbyło więcej niż 10 wideorozmów, nie widzi żadnych trudności.
Wśród osób wskazujących na bariery, najczęściej wymieniane są kwestie związane z preferencjami osobistymi: przyzwyczajenie do tradycyjnych form kontaktu (31 proc.) oraz niechęć do tej formy komunikacji (28 proc.). Te powody są szczególnie charakterystyczne dla osób, które nie korzystały z wideorozmów w ostatnim miesiącu (odpowiednio 44 proc. i 50 proc.).
Dopiero na kolejnych miejscach pojawiają się bariery techniczne, takie jak zbyt wolne łącze internetowe (18 proc.), co nieco częściej występuje wśród osób nieposiadających dostępu do światłowodu (24 proc.). Rzadziej wymieniane są obawy związane z brakiem odpowiednich umiejętności (3 proc.), technologii (3 proc.) czy lęk przed tą formą kontaktu (4 proc.).
„Siatka kontaktów” – nowa kampania NEXERY z udziałem Magdaleny Stysiak
Wiodący dostawca multi-światłowodu w Polsce rozpoczął właśnie działania komunikacyjne w ramach kampanii „Siatka kontaktów”, w której zwraca uwagę na znaczenie codziennych relacji z bliskimi i rolę, jaką mogą w tym zakresie odegrać nowoczesne technologie.
Z tej okazji marka nawiązała współpracę z utytułowaną siatkarką Magdaleną Stysiak, która sama co dzień doświadcza rozłąki z najbliższymi.
– Jako zawodowa siatkarka wiem, jak ważne, ale i trudne jest utrzymywanie kontaktu z rodziną i przyjaciółmi mimo częstych wyjazdów i odległości. Wideorozmowy stały się dla mnie codziennością – pozwalają mi być obecną w życiu moich bliskich niezależnie od tego, gdzie akurat jestem – podkreśla Magdalena Stysiak, ambasadorka kampanii „Siatka kontaktów”.
[1] Badanie „Siatka kontaktów” zostało zrealizowane przez K+Research na zlecenie marki NEXERA w terminie 30.01.25-03.02.25 na próbie 1050 Polaków metodą CAWI. Dobór próby był losowo-kwotowy. Kwoty zostały nałożone na płeć oraz wiek badanych osób.