Rada Miejska w Wieluniu zwróciła się z oficjalnym apelem do marszałków województw łódzkiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego o uruchomienie – gdy będzie to możliwe – połączeń kolejowych z Wielunia do Wrocławia. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego odpowiedział wieluńskim radnym.
Trwa saga związana z tematem uruchomienia połączeń kolejowych, łączących południowe tereny województwa łódzkiego z Wrocławiem. Już wkrótce będzie to możliwe pod względem infrastruktury, bo w 2026 roku mają zakończyć się prace związane z rewitalizacją i elektryfikacją newralgicznego odcinka torów pomiędzy Kępnem a Oleśnicą. Wciąż pozostanie jednak mnóstwo problemów do rozwiązania, na czele z ustaleniem finansowania połączeń (zrzucić się muszą samorządy województw dolnośląskiego, wielkopolskiego i łódzkiego), rozkładu jazdy pociągów, a także dokładnej relacji, w jakiej składy miałyby kursować.
Temat uruchomienia połączeń kolejowych z naszego regionu do Wrocławia jako pierwszy na poważnie podjął burmistrz Wieruszowa w styczniu 2025 roku. Informowaliśmy o tym w artykule Będą pociągi do Wrocławia. Ale tylko… z Wieruszowa? Tak twierdzi urząd marszałkowski. Później sprawa zaczęła nabierać rozpędu, a temat ten opisaliśmy w artykule Burmistrz Wieruszowa apeluje do marszałków w sprawie połączeń kolejowych. W lutym 2025 r. z oficjalnym apelem do marszałków w sprawie połączeń zwróciła się też Rada Miejska w Wieluniu (więcej: Kolej w regionie. Rada Miejska w Wieluniu apeluje o połączenia do Wrocławia). Teraz doczekaliśmy się odpowiedzi na apel wieluńskich radnych, udzielonej przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Dokąd miałyby dojechać pociągi z Wrocławia?
Mariusz Michałowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD, podzielił się rozważaniami na temat ewentualnego kursowania pociągów z Wrocławia do Wieruszowa lub Wielunia. Jak się dowiadujemy, pociągi z Wrocławia mogłyby kończyć bieg na stacji kolejowej Wieruszów, ale byłoby to bezcelowe ze względu na jej duże oddalenie od centrum miasta. Z kolei kończenie trasy na położonym bliżej centrum przystanku Wieruszów Miasto wymagałoby przeprowadzenia dodatkowych inwestycji w infrastrukturę. Podobnie ma się sprawa z Wieluniem.
– We wstępnych przymiarkach do możliwości uruchamiania pociągów w jeszcze dłuższej relacji, tj. Wrocław – Kępno – Wieruszów – Wieluń, zwróciliśmy uwagę, że również i w Wieluniu nie ma obecnie technicznej możliwości kończenia i zaczynania biegu na przystanku osobowym Wieluń. Poprzedzająca go stacja Wieluń Dąbrowa również położona jest w bardzo dużym oddaleniu wobec głównej części miasta Wieluń, stąd dla uzyskania odpowiedniego potencjału takiego połączenia (i zapewnienia obsługi centrum miasta oraz największych skupisk ludności), w obecnym stanie infrastruktury potrzebne byłoby wydłużenie pociągów aż do stacji Pątnów Wieluński – pisze Mariusz Michałowski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Jak wylicza, dojazd pociągów do Pątnowa oznacza konieczność pokonania przez każdy skład dodatkowych 18 kilometrów. Alternatywą wskazaną przez Michałowskiego jest techniczne dostosowanie przystanku Wieluń do kończenia i zaczynania biegu pociągów.
– Reasumując powyższe rozważania, rozwiązanie kwestii technicznych możliwości kończenia biegu na przystanku Wieluń jest warunkiem koniecznym do uruchomienia pociągów od strony Wrocławia – konkluduje Mariusz Michałowski w piśmie do Rady Miejskiej w Wieluniu.
Wygląda więc na to, że wariantem preferowanym przez UMWD byłoby kończenie biegu pociągów na przystanku Wieluń, ale jest to obecnie niemożliwe ze względów technicznych. Alternatywą jest rozbudowa przystanku Wieluń lub kończenie biegu pociągów na stacjach Wieluń Dąbrowa albo Pątnów Wieluński. Obie mają swoje wady – pierwsza leży daleko od centrum Wielunia, a druga wymagałaby pokonywania przez pociągi dodatkowych kilometrów. Jak ta sprawa ostatecznie się rozwiąże? Miejmy nadzieję, że z korzyścią dla mieszkańców Wielunia i regionu.
A moze by tak pociagi nad morze,bo nie ma czym dojechac.
Połączenie oczekiwane od lat 90 tych dobrze było by gdyby na ten temat wypowiedzieli się fachowcy a nie pan z urzędu miejskiego bo widać że nie kończył nawet szkoły kolejowej. Wszystkie wymogi spełnia stacja Wielun Dąbrowa a przypominam że w Wieluniu działa komunikacja miejska i to darmowa dworzec ten jest w granicach miasta a w pobliżu powstają nowe osiedla.Pozatym w planach jest też linia na łódź i na pewno będą skomunikowania nowe ze Śląskiem więc takie wymyślanie problemów na zapas jest nie na miejscu.Wystarczy tylko chcieć zawsze było kiepsko się dogadać bo ta nasza linia leży w granicach trzech województw a każde sobie rzepkę skrobie 😀
Myślę że rozwiązanie dojazdu pociągu do stacji Patnow Wieluński to bardzo dobre rozwiązanie, młodzież dojeżdża do szkoły w Wieluniu , a te 18 km to chyba nie taki duży wydatek proszę rozważyć taką możliwość przez samorząd
Przy obecnej sytuacjii pozostaje Relacja Pątnów Wieluński -Wroclaw i zastanawiam się dlaczego w Patnowie zlikwidowano tor a postawiono nowa nastawnie lata temu
Wystarczy z Dąbrowy dojechać do Wieluń miasto a później cofnąć się z powrotem