Od marca 2025 roku trwają prace konserwacyjne na odcinku Wieluń Dąbrowa – Kępno linii kolejowej nr 181. Jak się okazuje, roboty potrwają jeszcze kilka miesięcy. W tym czasie pasażerowie kolei muszą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej.
Spowodowane pracami konserwacyjnymi zamknięcie linii kolejowej nr 181 na odcinku Wieluń Dąbrowa – Kępno trwa już od 9 marca 2025 roku. Z tego odcinka torów na co dzień nie korzystają pociągi regionalne – co jest faktem godnym ubolewania i tematem na osobny artykuł. Regularnie tędy kursować powinien natomiast pociąg TLK „Miechowita” relacji Kraków Główny – Poznań Główny. Obecnie skład jeździ objazdem przez Kluczbork, a podróżni z Krzepic, Wielunia i Wieruszowa są dowożeni i odwożeni autobusami na stację w Kępnie, gdzie następują przesiadki. Jak się okazuje, taka sytuacja prędko nie ulegnie zmianie.
Jak przekazał portalowi INFO Wieluń Rafał Wilgusiak z PKP PLK, na odcinku Wieluń Dąbrowa – Kępno linii nr 181 wykonano już szlifowanie szyn. – Teraz trwa wycinka krzewów. Planowane prace to: wymiana słupów sieci trakcyjnej, wymiana podkładów, oczyszczanie i uzupełnianie podsypki oraz regulacja toru. Prace mają zakończyć się do 12 grudnia br. – informuje Rafał Wilgusiak.
Prowadzone obecnie prace pozwolą na utrzymanie dotychczasowych parametrów technicznych linii kolejowej na odcinku z Wielunia Dąbrowy do Kępna. Warto przypomnieć, że pociągi pasażerskie mogą rozpędzać się na tym odcinku do prędkości od 90 do 100 km/h.
Na czas zamknięcia linii podróżni korzystający z połączenia TLK „Miechowita” relacji Kraków Główny – Poznań Główny mają do dyspozycji zastępczą komunikację autobusową, która kursuje na odcinku Kępno – Krzepice z przystankami pośrednimi w Wieruszowie i w Wieluniu. Autobusy zatrzymują się w pobliżu stacji kolejowych. W Wieluniu pojazdy odjeżdżają z placu przed przystankiem kolejowym przy ul. Warszawskiej. Odjazdy do Kępna są obecnie realizowane o 12:03 i 13:35, a do Krzepic – o 14:27 i 15:59.
Remontowana linia może połączyć Wieluń z Wrocławiem
Prawdopodobnie już niebawem tory na odcinku Wieluń Dąbrowa – Kępno będą wykorzystywane nieco intensywniej, niż w ostatnich latach. Równolegle z pracami na odcinku z Wielunia do Kępna trwa bowiem gruntowna modernizacja kolejowego szlaku na odcinku z Kępna do Oleśnicy, dzięki której docelowo możliwe będzie uruchomienie połączeń kolejowych z Wielunia do Wrocławia.
Aby takie połączenie mogło powstać, konieczne jest porozumienie między samorządami województw łódzkiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego — to właśnie przez ich tereny przebiega linia łącząca Wieluń z Wrocławiem. Na uruchomienie kolejowych połączeń ze stolicą Dolnego Śląska mocno naciskają zwłaszcza lokalni samorządowcy. Pod ich naciskiem do pracy w tej sprawie zabrały się również samorządy wojewódzkie. Więcej na ten temat m.in. w artykule Władze województwa nie mówią „nie” w sprawie połączeń z Wielunia i Wieruszowa do Wrocławia.


