Policjanci ostrzegają przed oszustwami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych BLIK. 20-letnia mieszkanka powiatu pajęczańskiego padła ofiarą przestępcy, który podając się za pracownika banku, wyłudził od niej kody BLIK i ogołocił jej konta na ponad 37 tysięcy złotych.
Do zdarzenia doszło 19 września 2025 roku. Sprawca skontaktował się z pokrzywdzoną, informując ją o rzekomej próbie włamania na jej konto bankowe i zaciągnięcia kredytu. Kobieta, przekonana, że rozmawia z prawdziwym pracownikiem banku, podała oszustowi pięć kodów BLIK. Dzięki temu przestępca szybko wypłacił jej pieniądze z bankomatu.
– Proceder oszustw metodą na BLIK staje się coraz bardziej popularny. Dlatego wciąż apelujemy o ostrożność i prosimy, aby ostrzeżenia były przekazywane dalej. Oszuści mogą zadzwonić do każdego z nas lub naszych bliskich – podkreśla asp. Wioletta Mielczarek z Komendy Powiatowej Policji w Pajęcznie.
Jak działają oszuści?
Mechanizm „na BLIKA” opiera się na wyłudzeniu kodu płatności. Wygenerowany w aplikacji bankowej kod trafia do przestępcy, który od razu wykorzystuje go w bankomacie. W przeciwieństwie do tradycyjnych przelewów takich transakcji nie można cofnąć.
Jak się chronić przed wyłudzeniem?
Policja przypomina, aby:
- korzystać z dwuskładnikowego uwierzytelniania kont,
- zawsze potwierdzać tożsamość znajomych, którzy proszą o pieniądze przez komunikatory,
- dokładnie sprawdzać dane transakcji w aplikacji bankowej,
- chronić telefon i PIN do aplikacji bankowej.
W przypadku podejrzenia oszustwa należy niezwłocznie skontaktować się z Policją.


