Już od jutra mieszkańcy województwa łódzkiego mają mieć możliwość skorzystania udogodnienia, dzięki któremu można odwiedzić Zakład Ubezpieczeń Społecznych online. E-wizyta to wideorozmowa z ekspertem z placówki ZUS.
Jak przekonuje ZUS, wystarczy posiadać komputer lub smartfon z kamerką i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online. Podczas e-wizyty pracownicy ZUS odpowiedzą na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze godzinach 9:00-14:30. Może ona trwać nie dłużej niż 20 min.
– Jeśli chcemy zarezerwować wirtualną wizytę, należy wejść na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji podajemy swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE, docelowo również doradca ds. ulg i umorzeń – mówi Monika Kiełczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa łódzkiego.
Na dzień przed planowanym spotkaniem klient otrzyma SMS z przypomnieniem o e-wizycie na wskazany podczas rejestracji numer telefonu. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem przesłany zostanie e-mail. Po kliknięciu linku otrzymanego w e-mailu klient połączy się z pracownikiem ZUS.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient posiada pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.
Usługa jako pierwsza wprowadzona była w siedmiu oddziałach na terenie kraju w takich miastach jak Warszawa, Kraków, Poznań i Wrocław. W kolejnych terminach uruchamiano ją w pozostałych oddziałach i od 4 listopada będzie dostępna już na terenie całego kraju.
Pierwsze dane wskazują, że nowa usługa ZUS spotkała się ze sporym zainteresowaniem klientów państwowego ubezpieczyciela. W październiku zarezerwowano 1122 e-wizyty w ZUS.
– Nasi eksperci byli gotowi na każdą z nich. Zdarzały się jednak sytuacje, w których na umówione spotkanie klienci się nie stawiali – mówi Monika Kiełczyńska. I prosi osoby, które już nie potrzebują kontaktu z pracownikiem ZUS lub wypadło im coś ważnego o korzystanie z opcji rezygnacji z e-wizyty.
– Bezpośrednio po dokonaniu rezerwacji oraz w dniu e-wizyty przekazujemy link do rezygnacji z e-wizyty. Jeśli wiecie Państwo, że nie będziecie mogli uczestniczyć w rozmowie, skorzystajcie z tego linku, zrezygnujcie z e-wizyty, by w tym czasie ktoś inny mógł zasięgnąć informacji – dodaje Monika Kiełczyńska.