Nie mają łatwego życia podróżni z naszego regionu korzystający z pociągów dalekobieżnych. Jedyne obecnie takie połączenie – IC Osterwa – pojawia się i znika, zastępowane przez zastępczą komunikację autobusową. Jak długo jeszcze potrwa ten stan rzeczy?
Od 1 października IC Osterwa jeździ przez Kluczbork i Lubliniec, a trasę przez Wieruszów, Wieluń i Krzepice obsługuje zastępcza komunikacja autobusowa. Powodem zmian jest zamknięcie łącznicy Herby Stare – Herby Nowe, związane z dużą modernizacją ponad 100-kilometrowego odcinka linii Kalina (Herby Nowe) – Rusiec – Zduńska Wola Karsznice.
– Wykonawca rozpoczął roboty na 14-kilometrowym odcinku od miejscowości Kalina do stacji Herby Nowe i Wręczyca. Prace trwają także na 11-kilometrowym szlaku Miedźno – Działoszyn. Roboty obejmują też łącznicę 704 Herby Stare – Herby Nowe – wyjaśnia Martyn Janduła z PKP PLK.
To właśnie remont tego ostatniego odcinka blokuje przejazd przez Wieluń i Wieruszów składowi IC Osterwa, który już się w Wieluniu nie pojawi. Od 13 grudnia zamiast niego pojadą przez nasz region TLK Wybicki i TLK Pułaski, oba kursujące na trasie Kraków – Poznań. Słowo „pojadą” można wziąć w cudzysłów, bo oba już od samego początku będą zastępowane w naszym regionie autobusami – dokładnie z tego samego powodu, co IC Osterwa. Do kiedy potrwa ta sytuacja?
– Komunikacja w podanym kształcie jest obecnie zaplanowana w rozkładzie do końca stycznia 2021 roku – mówi Martyn Janduła z PKP PLK. Oznacza to, że dopiero od lutego pożegnamy autobusy zastępcze, a na trasę przez Wieluń i Wieruszów powrócą pociągi dalekobieżne.
To nie pierwsze utrudnienia w tym roku
Przypomnijmy, że pociąg IC Osterwa relacji Szczecin – Przemyśl już raz w tym roku był zastępowany autobusem na odcinku trasy przebiegającym przez nasz region. Miało to miejsce latem, gdy PKP PLK prowadziły prace remontowe na odcinku Kępno – Wieluń Dąbrowa.
– Prace na odcinku Kępno – Wieluń zakończyły się zgodnie z założonym harmonogramem w sierpniu br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniły punktowo podkłady na łącznej długości 3 km. Wzmocniono konstrukcję 7 mostów i wiaduktów. Dzięki pracom za ok. 4 mln zł zwiększono poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i utrzymano dobre parametry obiektów. Zastępcza komunikacja autobusowa została wówczas wprowadzona ze względu na jednotorowy charakter linii – informuje Martyn Janduła.