R e k l a m a

Wieluń: będą elektryczne autobusy miejskie i pięć stacji wypożyczania rowerów?

R e k l a m a

Zakup autobusów miejskich zasilanych paliwami alternatywnymi, przebudowa przystanków autobusowych oraz stworzenie pięciu wypożyczalni rowerów – to tylko część zadań, jakie przewidziano w ramach Strategii Rozwoju Elektromobilności dla Gminy Wieluń.

Opracowanie strategii jest finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu GEPARD II – transport niskoemisyjny. Projekt dokumentu trafił właśnie do konsultacji społecznych, których celem jest zebranie uwag i propozycji mieszkańców. Konsultacje odbędą się w terminie od 27 listopada do 7 grudnia 2020r.

R e k l a m a | Dalsza część artykułu pod reklamą

W projekcie m.in. nowe autobusy miejskie i przebudowa przystanków, a także wypożyczalnie rowerów i ścieżki rowerowe

W projekcie Strategii Rozwoju Elektromobilności dla Gminy Wieluń znajdujemy przede wszystkim zadania dotyczące komunikacji miejskiej i transportu rowerowego. Oprócz tego są też projekty dotyczące modernizacji oświetlenia ulicznego, budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz zakupu dwóch samochodów elektrycznych dla Urzędu Miejskiego.

Komunikacja miejska

Według założeń strategii, miejski transport zbiorowy w Wieluniu ma w najbliższych latach całkowicie zmienić swoje oblicze. Autorzy dokumentu przewidują bowiem, że w latach 2021-2025 ma rozpocząć się wykorzystywanie w wieluńskiej w komunikacji miejskiej autobusów zasilanych CNG, LNG lub posiadających napęd elektryczny. Na to zadanie przewidziano 20 mln złotych, a jako potencjalne źródła finansowania wskazano RPO Województwa Łódzkiego oraz NFOŚiGW. Niestety z dokumentu nie dowiadujemy się, ile takich autobusów ma zostać zakupionych przez wieluński magistrat.

W ramach kolejnych dwóch zadań wartych po 900 tys. złotych każde przewidziano szeroko zakrojoną modernizację przystanków komunikacji miejskiej oraz objęcie większości z nich systemem dynamicznej informacji pasażerskiej. Na tablicach mają znaleźć się informacje o odjazdach autobusów, a uzupełnienie systemu ma stanowić aplikacja mobilna, informująca o aktualnej sytuacji w komunikacji (np. opóźnieniach, zmianach rozkładów jazdy). Aplikacja ma też umożliwiać płatność za bilet autobusowy (choć obecnie komunikacja miejska jest darmowa – przyp. red.), a także opłatę w strefie płatnego parkowania, czy wypożyczenie roweru.

Rowery

10 milionów złotych ma kosztować zaplanowana na lata 2021-2035 rozbudowa systemu dróg rowerowych na terenie gminy. Założony budżet zadania obejmuje utworzenie 10 kilometrów nowych dróg rowerowych. Kolejne półtora miliona ma kosztować montaż zamykanych boksów rowerowych przy przystankach przesiadkowych (jako tzw. centra bike&ride) oraz budynkach publicznych – szkołach oraz urzędzie gminy.

W kolejnym zadaniu, tym razem wartym 150 tys. przewidziano budowę przynajmniej pięciu stacji wypożyczania rowerów miejskich lub innych środków transportu bezemisyjnego (np. elektrycznych hulajnóg). Choć nie jest to napisane wprost, autorom opracowania chodzi najprawdopodobniej o to, żeby pojazdy mogły być wypożyczane i oddawane na dowolnych stacjach. Dzięki temu możliwe byłoby na przykład wypożyczenie roweru na jednym z osiedli, dojechanie nim do centrum miasta i zwrócenie go na najbliższej stacji (i na odwrót).

Pozostałe zadania

Wśród pozostałych zadań przewidzianych w strategii warto wymienić:

  • zakup dwóch zeroemisyjnych pojazdów dla Urzędu Miasta (300 tys. zł),
  • budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych (240 tys. zł),
  • modernizację oświetlenia, tj. wymianę sodowych źródeł światła na żarówki LED (1,5 mln zł),
  • inwestycja w produkcję energii z odnawialnych źródeł (900 tys. zł),
  • działania edukacyjne (100 tys. zł).

Łączny koszt zadań przewidzianych w strategii to niespełna 36,5 mln złotych, rozłożone na lata 2021-2035. Jako potencjalne źródła finansowania wymieniono m.in. Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.

Uwagi na temat zmian do projektu uchwały należy przesłać poprzez elektroniczny formularz konsultacyjny. Jak zapewnia magistrat, badanie ankietowe ma charakter anonimowy.

R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

R e k l a m a
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

8,560fanówPolub nas
804obserwującychObserwuj
8obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx