Od 1 stycznia 2021 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji umów o dzieło. Każde zawarcie takiej umowy będzie powodować konieczność wypełnienia wniosku i przesłania go do ZUS. Można będzie to zrobić drogą elektroniczną, za pomocą PUE.
Umowy o dzieło zawarte od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazać w specjalnym formularzu RUD (zgłoszenie umowy o dzieło) w terminie 7 dni od zawarcia umowy. Formularz można przekazać elektronicznie przez PUE ZUS.
– W zgłoszeniu będą przekazywane wyłącznie ogólne informacje dotyczące: zamawiającego i wykonawcy, daty zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy, jak też o jej przedmiocie – informuje Wojciech Dyląg z ZUS.
Kogo będzie dotyczył nowy obowiązek?
Obowiązek zgłaszania zawarcia umowy o dzieło będzie spoczywać na barkach wszystkich płatników składek oraz osób fizycznych i to bez względu na to, czy są zarejestrowane w ZUS jako płatnik składek, czy też nie.
Wymóg zgłaszania umów o dzieło do ZUS nie będzie obowiązywał tylko w kilku szczególnych przypadkach. Kto może spać spokojnie?
– Obowiązek ten nie będzie dotyczył umów o dzieło zawartych z własnym pracownikiem, wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem, a także zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności – precyzuje Wojciech Dyląg z ZUS.
Nowy wymóg nie obejmie też tych podmiotów oraz jednostek organizacyjnych, które nie są płatnikami składek. Konkretnie chodzi o sytuację, gdy nie mają obowiązku rejestrować się w ZUS jako płatnicy składek, bo nie zgłaszają nikogo (w tym siebie) do ubezpieczeń społecznych.