R e k l a m a

Pojedziemy pociągiem z Wielunia do Łodzi w półtorej godziny z przystankami w Rudzie, Wierzchlesie i Osjakowie?

R e k l a m a

Znamy coraz więcej szczegółów dotyczących planowanej linii kolejowej, mającej zapewnić komunikację Wielunia z Łodzią. Przejazd pociągiem z Wielunia do stolicy województwa miałby zająć niespełna półtorej godziny, a mieszkańcy mieliby zyskać nowe przystanki w Wieluniu, Rudzie, Wierzchlesie i Osjakowie.

Firma IDOM, która przygotowuje wstępne studium planistyczno-prognostyczne dla budowy linii, podzieliła się z mieszkańcami efektami dotychczasowych prac. Spotkanie ze względu na sytuację pandemiczną zrealizowano w formule on-line na kanale IDOM Poland w serwisie YouTube.

Preferowana opcja: przez Osjaków

Dowiedzieliśmy się m.in. że przygotowano dwa warianty przebiegu linii, mającej umożliwić połączenie Wielunia z Łodzią. Pierwszy z nich, nazwany roboczo 1+2, biegnie przez Wierzchlas, Drobnice i Siemkowice. Alternatywny wariant nr 3 przebiega przez Wierzchlas, Jodłowiec, Kolonię Raducką i Osjaków, włączając się do linii nr 131 w Ruścu. To właśnie wariant nr 3 ma być preferowany, m.in. ze względu na to, że kolej ma wówczas szansę na zdobycie większej liczby podróżnych.

W ramach preferowanego wariantu trzeciego nowa linia miałaby mieć długość niemal 31 kilometrów. Łączyłaby się z istniejącą linią nr 181 w Rudzie, w pobliżu przejazdu kolejowego na ulicy świętego Wojciecha, gdzie zresztą miałby powstać też nowy przystanek. Dodajmy – jeden z kilku nowych przystanków. Pozostałe to: Wieluń Berlinek przy skrzyżowaniu torów z ulicą POW, a także Wierzchlas przy ul. Olewińskiej i Osjaków-Felinów przy ul. Częstochowskiej. Dodatkowo projekt ma zakładać możliwość dobudowania w przyszłości przystanków m.in. w Jodłowcu i Kolonii Raduckiej.

Czas przejazdu koleją z Wielunia do dworca Łódź Kaliska wyniósłby niemal półtorej godziny. Władze wojewódzkie zapowiadają możliwość uruchomienia ośmiu kursów na dobę w obu kierunkach. Na nowej linii pociągi miałyby rozpędzać się do 120 km/h, ale infrastruktura ma umożliwiać w przyszłości łatwą rozbudowę do 160 km/h. Koszt inwestycji w ramach wariantu trzeciego jest szacowany na niemal 660 milionów złotych netto.

Kolej ma być główną osią transportu publicznego w regionie

Województwo łódzkie złożyło wniosek w sprawie budowy linii do programu Kolej+ już latem zeszłego roku. W listopadzie wniosek zyskał pozytywną ocenę i został zakwalifikowany do drugiego etapu naboru. Na tym etapie wymagane jest złożenie do PKP PLK wstępnej dokumentacji, którą właśnie kończy przygotowywać firma IDOM. Program Kolej+ zakłada, że inwestycje, które uzyskają dofinansowanie, mają zostać zrealizowane do 2028 roku.

– Głównym celem projektu jest poprawa obsługi transportem publicznym południowo-zachodniej części województwa łódzkiego, a w szczególności powiatów wieluńskiego, wieruszowskiego, ale także pajęczańskiego oraz bełchatowskiego – przekonywała podczas spotkania Aneta Wierzbicka, p.o. zastępcy dyrektora departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. Jak dodała, kolej ma stanowić w tych miejscach swego rodzaju główną oś transportową wojewódzkiego publicznego transportu zbiorowego.

Prezentujemy krótkie porównanie zaproponowanych wariantów:

  • Wariant 1+2
    Długość nowej linii – 25,7 km
    Długość trasy z Wielunia do Łodzi Kaliskiej – 116,4 km
    Czas przejazdu z Wielunia do Łodzi Kaliskiej – 1h 39 min
    Linia jednotorowa, lokalizacja mijanek – Wierzchlas, Drobnice
    Szacowany koszt inwestycji – 580,4 mln zł netto
  • Wariant 3 (preferowany)
    Długość nowej linii – 30,8 km
    Długość trasy z Wielunia do Łodzi Kaliskiej – 109,7 km
    Czas przejazdu z Wielunia do Łodzi Kaliskiej – 1h 29 min
    Linia jednotorowa, lokalizacja mijanek – Wierzchlas, Osjaków-Felinów
    Szacowany koszt inwestycji – 659,8 mln zł netto
R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

4,765fanówPolub nas
613obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx