Do ZUS-u docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym, który polega na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Instytucja przypomina, że jej konsultanci nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na PUE ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.
W tzw. spoofingu telefonicznym chodzi o to, że telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, lecz w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów.
– W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (wyświetlany na telefonie klienta), gdzie osoba łamaną polszczyzną zapytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu – informuje rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Jak informuje ubezpieczyciel, konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy też zmiany numerów telefonów w bankach.
– Zgodnie z naszymi standardami, w sytuacji kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta – wskazuje Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka ZUS województwa łódzkiego. Jak dodaje, połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. Nie zmieniamy tą drogą numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie.
– Apelujemy, by nie udostępniać nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS – przestrzega rzeczniczka.