R e k l a m a

Czym jest rozrusznik, jak działa i dlaczego jest potrzebny?

R e k l a m a

Rozrusznik to urządzenie elektromechaniczne, które służy do uruchamiania silnika spalinowego. Jest to silnik elektryczny zasilany z akumulatora samochodowego, który zapewnia wałowi korbowemu początkową prędkość obrotową.

Gdzie w samochodzie znajduje się rozrusznik?

Rozrusznik “mieszka” na styku silnika i skrzyni biegów. Jest też obudowa, wokół której znajduje się silnik rozrusznika. W pozycji “bliżej góry” łatwiej jest na przykład dotrzeć do jednostki przez przestrzeń silnika pod maską. Jeśli jest bliżej dna, to dostęp do rozrusznika jest możliwy tylko od spodu samochodu. Mocowanie rozrusznika jest proste – najczęściej za pomocą kilku śrubek. Ze względu na swoje położenie i przeznaczenie, starter nie znajduje się w zbyt korzystnym środowisku. Jednostka o niewielkich rozmiarach zmuszona jest do obracania dużego koła zamachowego i wprawiania w ruch całego zespołu węzłów.

R e k l a m a | Dalsza część artykułu pod reklamą

Rodzaje rozruszników

Odmiana rozruszników stosowanych w pojazdach z silnikiem Diesla i benzynowym o różnym przeznaczeniu, istnieją dwa rodzaje ze skrzynią biegów i bez skrzyni. 

Silnik rozrusznika z reduktorem jest mniej obciążony podczas uruchamiania silnika. Taki mechanizm jest w stanie zapewnić wystarczającą prędkość obrotową wału korbowego, nawet przy minimalnym naładowaniu akumulatora. Zastosowanie magnesów trwałych zapobiega problemom z uzwojeniem stojana. Jedyną wadą jest możliwość szybkiego zużycia zębnika obrotowego. Jednak taka awaria występuje tylko w przypadku wady fabrycznej. 

Obracający się zębnik rozrusznika bezprzekładniowego jest zamocowany na wale armatury i bezpośrednio oddziałuje na koło zębate wału korbowego. Rozruszniki bezprzekładniowe są łatwiejsze do naprawy, są bardziej niezawodne i mają dłuższą żywotność dzięki prostej konstrukcji. Wadą tego typu urządzenia jest to, że do jego działania wymagany jest większy prąd.

Budowa i zasada działania rozrusznika 

Urządzenia różnią się tylko obecnością skrzyni biegów i prędkością obrotu silnika elektrycznego. Ogólna zasada działania jest następująca: 

  1. Po przekręceniu kluczyka zapłonu styki zamykają się. 
  2. Prąd płynie do przekaźnika trakcyjnego. 
  3. Przekaźnik wysyła prąd do cewki pobierającej i porusza jarzmem bendixu. 
  4. Bendix zahacza o zęby koła zamachowego. 
  5. Równocześnie z wysunięciem bendixu zamykają się styki mocy, które dostarczają prąd do silnika elektrycznego. 
  6. Wał silnika z zębnikiem napędowym zaczyna się obracać, obracając koło zamachowe i wał korbowy. 
  7. Po uruchomieniu silnika, zwiększeniu prędkości obrotowej wału korbowego, zęby na kole zamachowym zaczynają poruszać się szybciej niż zębnik napędowy i ulegają rozłączeniu. 
  8. Po powrocie klucza do pozycji wyjściowej przekaźnik elektromagnetyczny odłącza się, bendix i koło zębate wracają do pozycji wyjściowej i silnik rozrusznika zatrzymuje się.

Częste usterki rozrusznika   

Jeśli rozrusznik nie startuje lub w ogóle nie działa, sprawdzić styki akumulatora i stan obwodu elektrycznego: 

  • Poziom naładowania baterii. Rozładowany akumulator nie może dostarczyć wystarczającego prądu, aby szybko obrócić silnik rozrusznika. Jest to szczególny problem w urządzeniach bezprzekładniowych, które wymagają dużego prądu rozruchowego. 
  • Styki na zaciskach akumulatora. Luźne lub utlenione zaciski prowadzą do wysokiej oporności na styku, co powoduje nadmierny spadek napięcia akumulatora. 
  • Stan przewodu do zacisku przekaźnika trakcyjnego. Podobnie jak w przypadku zacisków akumulatora, słaby kontakt lub uszkodzenie przewodu spowoduje spadek napięcia i uniemożliwi rozrusznikowi uruchomienie silnika z odpowiednią prędkością.
  • Stan przewodu biegnącego od akumulatora do rozrusznika. Gruby, mocny drut jest dość trudny do uszkodzenia. Ale równie dobrze może mieć słaby kontakt po stronie akumulatora lub przewodu rozrusznika. 
  • Stan grupy styków wyłącznika zapłonu. Utlenione lub przepalone styki nie będą dostarczać wystarczającego napięcia do prawidłowego działania przekaźnika dolotowego. 

Jeśli nie wykryto problemów w sieci, należy rozebrać i sprawdzić rozrusznik. Istnieją trzy częste awarie części elektrycznej urządzenia: 

  • Zużyte lub niedostatecznie napięte szczotki na stykach armatury; 
  • zużyte lub zwarte uzwojenie armatury; 
  • uszkodzenie przekaźnika trakcyjnego 

Oprócz elektrycznych, rozrusznik może mieć usterki mechaniczne. Najczęstsze awarie to sprzęgło jednokierunkowe (bendix) oraz widełki (dźwignia) bendixu. Zużycie bendixu objawia się w postaci nietypowego hałasu przy uruchamianiu silnika. Rozrusznik kręci się szybko bez angażowania koła zamachowego. 

Problemy z uruchomieniem silnika pojawiają się również w przypadku zużycia zębów kół zębatych lub tulei (łożysk) rozrusznika, poluzowania śrub mocujących mechanizm rozrusznika, zatarcia przekaźnika trakcyjnego lub przepalenia jego styków. Styki mogą się skleić, w takim przypadku rozrusznik będzie działał nawet po zresetowaniu klucza zapłonu.

Źródłami informacji były:

O przyczynach i oznakach awarii rozrusznika – www.autoczescionline24.pl

Motoklub.pl – czym jest rozrusznik samochodowy

R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

R e k l a m a
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

8,496fanówPolub nas
798obserwującychObserwuj
8obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx