R e k l a m a

Z Wielunia do Łodzi pociągiem. Rusza inwestycja z programu Kolej Plus

R e k l a m a

Szykuje się rozwój infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Z pomocą przyszedł program Kolej Plus, dzięki któremu w naszym województwie zostaną zrealizowane projekty za ponad 1 miliard zł. Dziś marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber podpisał umowę na opracowanie dokumentacji i realizację jednego z nich. Chodzi o budowę liczącej prawie 30 km linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic.

W Gminnym Ośrodku Upowszechniania Kultury i Sportu w Ostrówku w powiecie wieluńskim zorganizowano dziś kolejne spotkanie w ramach cyklu „Porozmawiajmy w Łódzkiem”. Było ono szczególne, bo w jego trakcie podpisano umowę na jedno z zadań, które zostanie zrealizowane dzięki rządowemu programowi rozwoju kolei.

R e k l a m a | Dalsza część artykułu pod reklamą

Od chwili, gdy pojawił się program Kolej Plus, marszałek Schreiber natychmiast przystąpił do budowania pomysłów, by jak najlepiej wykorzystać rządowe środki w naszym regionie. Udało mu się skupić wokół województwa samorządy, którym tak jak nam zależało, aby walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Powstało swego rodzaju konsorcjum. Bełchatów, Kleszczów, Wola Krzysztoporska, Wieluń przystąpiły wspólnie z województwem do tego projektu, gwarantując środki na miarę swoich możliwości. Wkrótce współpraca ta przyniosła owoce.

Wyniki naboru do programu Kolej Plus zostały ogłoszone już w kwietniu. Ponad 13 mld zł pozwoli na realizację kilkudziesięciu inwestycji w całym kraju. To łącznie 1200 kilometrów linii kolejowych. Na liście wybranych projektów są wszystkie trzy zgłoszone przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. To m.in. budowa liczącej około 30 kilometrów linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic, która zapewni mieszkańcom tej części województwa bezpośrednie połączenie z Łodzią. I właśnie umowę na realizację tego zadania podpisali dziś w Ostrówku marszałek i Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

– Przystąpienie naszego samorządu do programu Kolej Plus jest sprawą bezprecedensową – mówił Grzegorz Schreiber. – Pozwoli to bowiem na budowę i modernizacje linii kolejowych, które połączą wiele miejscowości ze stolicą regionu transportem kolejowym. W ten sposób likwidujemy bariery, o co od lat postulowali nasi mieszkańcy. Projekt ma znaczenie historyczne, łączy bowiem dawne systemy kolejowe wywodzące się jeszcze z okresu zaborów. Mieszkańcy Wielunia i Wieruszowa poprzez budowę nowego odcinka linii kolejowej łączącego linię nr 181 z linią 131 otrzymają dostęp do systemu sieci kolejowej województwa, a tym samym bezpośrednie połącznie ze stolicą regionu łódzkiego.

– Chcemy te projekty realizować jak najszybciej – dodał prezes PKP PLK. – Czas przygotowania inwestycji to 4 lata, dlatego w 2026 r. chcemy wejść na plac budowy. Nasz cel jest jeden – to pasażer, dlatego życzę pasażerom, by za kilka lat mogli dojechać w czasie 1 godz. i 30 min. koleją z Wielunia do Łodzi.

Pozostałe projekty z Łódzkiego, które zostaną dofinansowane z programu Kolej Plus to modernizacja i elektryfikacja 34,3 km linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów oraz wydłużenie tej trasy do Bogumiłowa (długość budowanej linii to 7,2 km), a także realizowana przy współpracy z województwem świętokrzyskim dokumentacja modernizacji około 88 kilometrów linii kolejowej nr 25 między Tomaszowem Mazowieckim i Skarżyskiem Kamienną. Na tej trasie mieszkańcy naszego województwa mogą już jeździć od grudnia 2021 roku. Linia kolejowa została przywrócona po 12 latach.

Łączna wartość projektów, które zrealizowane zostaną w Łódzkiem to 1 miliard 250 milionów zł, z czego 1 miliard 50 milionów to dofinansowanie rządowe, a pozostała kwota to wkład marszałka województwa łódzkiego i pozostałych uczestników konsorcjum, które wraz z województwem stworzyły lokalne samorządy.

Głównym źródłem finasowania projektów są środki z budżetu państwa stanowiące maks. 85 proc. jego kosztów i środki samorządu (wnioskodawcy) stanowiące min. 15 proc. Inwestycje zakwalifikowane do programu Kolej Plus zostaną zrealizowane do 2028 roku.

Przy podpisaniu umowy obecni byli także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz poseł Paweł Rychlik. – Ten projekt został złożony w Ministerstwie Infrastruktury jako pierwszy, dostał bardzo wysokie oceny, wiem, że wybudowanie tej linii kolejowej to dla marszałka województwa łódzkiego i całego Zarządu absolutny priorytet. To pierwsza podpisana umowa w ramach programu Kolej Plus – mówił poseł.

Tuż po podpisaniu umowy rozpoczęło się spotkanie „Porozmawiajmy w Łódzkiem”, marszałek województwa spotkał się z samorządowcami, sołtysami i przedstawicielami organizacji pozarządowych z powiatu wieluńskiego.

R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

R e k l a m a
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

8,559fanówPolub nas
803obserwującychObserwuj
8obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx