R e k l a m a

Wał korbowy silnika: Budowa i zastosowanie

R e k l a m a

Wał korbowy silnika jest niezwykle ważnym elementem układu korbowego. Odpowiada on za przekształcenie energii uwolnionej podczas spalania w siłę napędową.

Wał korbowy zamienia ruch tłoków silnika spalinowego na moment obrotowy, który za pośrednictwem skrzyni biegów przekazywany jest na koła samochodu. Przy wyborze nowego elementu należy zwrócić uwagę na wymiary ramienia korby. Informacje te można znaleźć np. w opisie komponentu.

R e k l a m a | Dalsza część artykułu pod reklamą

Zastosowanie wałów korbowych o większym promieniu wykorbienia spowoduje głębszy skok tłoka, do którego cylinder nie jest przystosowany. Mniejsza korba da możliwość zwiększenia mocy silnika. Wynika to ze zwiększonej prędkości części podczas pracy silnika.

Zdjęcie wału korbowego wzięte stąd – Czesciauto24.pl

Jak działa wał korbowy?

Wał korbowy działa w następujący sposób:

  1. Po spaleniu paliwa w cylindrze powstaje wysokie ciśnienie spowodowane znaczną ilością wytwarzanego gazu. Ciśnienie to wypycha główkę tłoka z cylindra.
  2. Tłok jest połączony z korbowodem. Korbowód przenosi siłę na czop korbowy.
  3. Korba, dzięki mimośrodowi korbowodu, zaczyna obracać wał korbowy.

Działa to podobnie jak kręcenie pedałami w rowerze. Kiedy jedna korba osiąga martwy punkt, jest popychana do góry przez drugą, która znajduje się w górnym położeniu, dzięki czemu wał korbowy jest nieprzerwanym źródłem momentu obrotowego.

Koło zamachowe jest przymocowane do jednego końca omawianego elementu. Tarcza sprzęgła jest do niej dociskana. W ten sposób siła momentu obrotowego jest przekazywana do skrzyni biegów, a następnie do kół samochodu. Koło zamachowe jest masywne. Pomaga to utrzymać równomierną prędkość obrotową pomiędzy fazami skoku główki tłoka.

Na drugim końcu elementu korbowego znajduje się zębnik pod paskiem rozrządu. Ten ostatni ma za zadanie przekazać siłę obrotową na wałek rozrządu, który steruje mechanizmem rozrządu.

Najbardziej rozpowszechnione usterki wału korbowego

Najczęstszym problemem jest zużycie czopów korbowych na wale korbowym. Problem ten pojawia się, ponieważ części wału korbowego przez długi czas ocierają się o siebie. Nie da się zapobiec temu problemowi. Inne główne wady:

  • Pojawiają się otarcia. Jest to spowodowane niewystarczającym smarowaniem. Powoduje to częściowe przyleganie łożyska do czopa wału korbowego i dochodzi do uszkodzenia korpusu korbowego.
  • Odkształcenia spowodowane uderzeniami wodnymi. Dochodzi do tego, gdy do cylindra dostaje się ciecz, która nie może być sprężona przez głowicę tłoka.
  • Uszkodzenie spowodowane niewystarczającym dokręceniem śruby mocującej koło pasowe podnośnika.
  • Problemy pojawiają się również w przypadku nieterminowej lub niewłaściwej konserwacji elementu.

Jak prawidłowo serwisować wał korbowy?

Aby sprawdzić stan podzespołu, konieczne jest rozebranie silnika samochodu. Wcześniej lepiej zapoznać się ze schematem wału korbowego w instrukcji producenta. Utrzymanie obejmuje:

  • przepłukanie elementu benzyną;
  • oględziny powierzchni produktu, uszczelnień, koła zamachowego, łożysk;
  • płukanie kanałów olejowych;
  • kontrola gumowych uszczelek.

Po wykonaniu wszystkich procedur i ponownym zmontowaniu element korbowy powinien być wykorbiony. Jeśli zostanie zainstalowany prawidłowo, będzie działał bezproblemowo.

Artykuł partnerski

R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

R e k l a m a
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

8,558fanówPolub nas
803obserwującychObserwuj
8obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx