R e k l a m a

ŁKA już za sześć lat będzie w całości napędzana energią z odnawialnych źródeł

R e k l a m a

Już za sześć lat Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie w całości napędzana energią z odnawialnych źródeł. Pod koniec października na zapleczu technicznym ŁKA zaprezentowano farmę fotowoltaiczną, która zasili jego infrastrukturę.

– ŁKA jako pierwszy pasażerski przewoźnik przystąpiła do programu Zielona Kolej – powiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. – Dzięki udziałowi w tym programie do napędu trakcyjnego wykorzystujemy już 30 procent zielonej energii. Niedługo będzie to 50 procent, a zmierzamy do pełnego jej wykorzystania. Dziś dokładamy kolejną cegiełkę, ponieważ mamy farmę fotowoltaiczną, która zaopatrzy w energię zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Inwestujemy w czystą energię bez ideologicznego zadęcia. Robimy to dla ludzi, bo czysta energia to lepsze powietrze dla mieszkańców województwa, ale to ma również wymiar ekonomiczny. Dzięki temu ŁKA długo była w stanie utrzymać ceny biletów w czasie, gdy inni przewoźnicy je podnosili.

Janusz Malinowski, prezes ŁKA, przypomniał, że w ostatnich latach miały miejsce kolejowe inwestycje na ogromną skalę, zarówno w infrastrukturę, jak i tabor. Blasku nabrały dworce, powstały nowe przystanki, zmodernizowano tory i sieć trakcyjną. Podkreślił również wagę umów, jakie są zawierane z przewoźnikami. ŁKA zawarła wieloletnią umowę z samorządem województwa, dzięki czemu spółka mogła zbudować swoją strategię rozwoju, między innymi inwestować w tabor i bić rekordy przewozów. Warto przypomnieć, że przez 9 miesięcy tego roku ŁKA przewiozła rekordową liczbę pasażerów, więcej niż w całym 2019 roku.

– Z myślą o przyszłości swoich dzieci i wnuków pasażerowie zwracają uwagę na niskoemisyjność transportu – powiedział prezes Malinowski. – W tym roku bez mała jedna trzecia zużytej przez nas energii pochodzi z odnawianych źródeł. W 2028 roku będziemy jeździli tylko na OZE.

Jak poinformował prezes Malinowski, farma fotowoltaiczna, która została uruchomiona 27 października 2022 r., ma moc 250 kWp. Nawet w październiku produkuje trzy raz więcej energii niż wynoszą potrzeby zaplecza technicznego. Nadmiar jest odprowadzany do sieci elektroenergetycznej.

Udział w programie Zielona Kolej i farma fotowoltaiczna to nie wszystkie proekologiczne działania ŁKA. Od ubiegłego roku w ŁKA jest stosowany eco–driving oraz system premiowania maszynistów za ekonomiczną jazdę, a tym samym ekologiczną. Wdrożone rozwiązania pozwoliły na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Ponadto od prawie trzech lat do rozliczenia ilości zużytej energii elektrycznej stosowany jest system uwzględniający energię oddawaną przez pojazdy w procesie rekuperacji, co przyczynia się do optymalizacji jej zużycia, a także redukcji emisji CO2.

Obecnie trwa testowanie systemu Sensum. Jest to oprogramowanie dające maszyniście dodatkowe wsparcie oraz wskazówki dotyczące optymalnego prowadzenia pociągu. Ten „szósty zmysł” będzie maszyniście  podpowiadał i informował go m.in. o rzeczywistym położeniu pojazdu, rozkładzie jazdy, sytuacji na szlaku.

Tobiasz Bocheński, wojewoda łódzki, podkreślał, że sukcesy ŁKA nie byłyby możliwe bez zaangażowania samorządu województwa oraz pracowników spółki na każdym szczeblu.

– Łódzka Kolej Aglomeracyjna jako jedna z firm będących perłą naszego województwa jest jednocześnie jego dumą – powiedział Tobiasz Bocheński. – Gdy na konwencie wojewodów rozmawiamy o kolei, zazdroszczą nam ŁKA. Dlatego, że w innych województwach sieć połączeń kolejowych i autobusowych nie jest tak dobrze zintegrowana i zaplanowana jak w Łódzkiem. To ogromna zasługa samorządu województwa łódzkiego z marszałkiem Grzegorzem Schreiberem. Ale także wspaniałych menadżerów i doskonałych pracowników – dodał wojewoda.

R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

R e k l a m a
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

7,034fanówPolub nas
763obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx