R e k l a m a

Grupa Wielton z rekordowymi przychodami w 2022 roku. Pierwszy raz przekroczyły 3 mld zł

R e k l a m a

W 2022 r. przychody Grupy Wielton po raz pierwszy w 26-letniej historii przekroczyły pułap 3 mld zł i wyniosły ok. 3,43 mld zł, rosnąc o 27 proc. rok do roku. Rekordowo wysoki był też wolumen sprzedaży, który wzrósł rdr. o 6 proc. do poziomu 23,18 tys. sztuk.

– Zgodnie z szacowanymi wynikami zaprezentowanymi w lutym, rok 2022 zakończyliśmy rekordowym w naszej historii poziomem sprzedaży, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym. Rezultaty te uzyskaliśmy pomimo wstrzymania na początku roku działalności na rynku rosyjskim. W 2022 r. nasze wysiłki koncentrowaliśmy na poprawie efektywności i redukcji kosztów produkcji. Natomiast szeroko zakrojony plan inwestycyjny, na poziomie ok. 125 mln zł, zapewnił nam optymalizację produkcji oraz redukcję kosztów – mówi Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton. Jak dodaje, w 2023 r. Grupa będzie koncentrować się na budowie solidnych fundamentów pod realizację strategii na lata 2023 – 2027.

R e k l a m a | Dalsza część artykułu pod reklamą

W 2022 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton zwiększyły się o ponad 27 proc. do ok. 3,43 mld zł. Wolumen sprzedaży wyniósł 23.180 szt., rosnąc rdr. o ponad 6 proc. Wynik EBITDA osiągnął wartość 203 mln zł. Zysk netto Grupy wyniósł 114,4 mln zł wobec 47,6 mln zł w 2021 r. (wzrost rdr. o 140 proc.). Pozytywny wpływ na jego poziom miało saldo zdarzeń o charakterze jednorazowym, m.in. wpływ odszkodowania BI, rozliczenie transakcji nabycia hiszpańskiej spółki Guillén oraz nabycia pozostałych udziałów brytyjskiej spółki Lawrence David.

Pomimo niesprzyjającej sytuacji gospodarczo-rynkowej, wywołanej m.in. trwającą wojną na Ukrainie, zwiększającą się w ubiegłym roku presją kosztową spowodowaną galopującą inflacją, ograniczeniem dostępności surowców i komponentów, a także drożejącą energią i paliwami, Grupa Wielton wypracowała marżę EBITDA na poziomie 5,9 proc. wobec 5,4 proc. rok wcześniej. Wskaźnik długu netto/EBITDA został utrzymany na bezpiecznym i niższym niż przed rokiem poziomie wynoszącym 2,42.

Schłodzenie popytu w branży transportowej i wstrzymywanie decyzji zakupowych nie przeszkodziło Grupie Wielton w zachowaniu czołowej pozycji na kluczowych rynkach w Europie. Na koniec 2022 r., z udziałami na poziomie 15,7 proc., spółka Wielton zajmowała drugie miejsce w Polsce, na które awansowała w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Pomimo spadku całego rynku o 12 proc., Wielton zwiększył wolumen sprzedaży o 6,2 proc. do 5.474 sztuk produktów. Przychody spółki wzrosły rdr. o 33,1 proc. do 690,4 mln zł.

Dobrze działo się też zagranicą. Należąca do Grupy Wielton spółka Fruehauf pod względem wolumenu sprzedaży utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego, a Lawrence David zachowała drugie miejsce na rynku brytyjskim. Niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH awansowały na tamtejszym rynku z dziesiątego na piąte miejsce. Spółka Viberti wspięła się z siódmej na piątą pozycję na rynku włoskim, a spółka Guillén utrzymała szóstą pozycję na rynku hiszpańskim.

W 2022 roku Grupa Wielton dokonała intensyfikacji dyscypliny kosztowej, realizując projekty oszczędnościowe w największych spółkach („Program 49+”, „Challenge 1000”). Jednocześnie przeprowadziła inwestycje mające na celu unowocześnienie swoich zakładów produkcyjnych, w tym zwiększenie mocy i poprawę efektywności operacyjnej. Grupa m.in. zbudowała nową linię do produkcji wywrotek Wieltonu, wdrożyła system ERP w spółce Guillén oraz kontynuowała proces relokacji produkcji Langendorfa do Polski.

– Bieżący rok rozpoczęliśmy bezpiecznym poziomem zamówień, pomimo obserwowanego schłodzenia popytu na rynku transportowym. Zakładamy, że na koniec 2023 r. sprzedaż nieznacznie przekroczy historycznie wysoki poziom z 2022 r. Liczne wyzwania, z którymi branża transportowa mierzy się od wielu miesięcy, motywują nas do zwiększenia dyscypliny kosztowej oraz wzmożonych wysiłków w celu utrzymania bezpiecznego wskaźnika długu netto/EBITDA – wskazuje Mariusz Golec, CEO Grupy Wielton. – Podejmujemy również działania zmierzające do optymalizacji procesów produkcyjnych i sprzedażowych oraz pozyskania nowych klientów i rynków zbytu. Stawiamy na synergie produktowe w Grupie i nowoczesne technologie, które otwierają przed nami nowe możliwości – dodaje Golec.

R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

8,644fanówPolub nas
806obserwującychObserwuj
8obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx