R e k l a m a

Czym jest zestaw paska rozrządu, z czego się składa i kiedy należy go wymienić

R e k l a m a

Działanie rozrządu (paska rozrządu) polega na synchronizacji ruchu wału korbowego i wałka rozrządu. Obrót wału korbowego na wałek rozrządu przenoszony jest za pośrednictwem kół zębatych i paska rozrządu. Pasek rozrządu jest integralną częścią w wielu typach i modelach silników spalinowych.

Co to jest zestaw pasków rozrządu

Zestaw paska rozrządu, według danych paska rozrządu z autoczesciexpert.pl, to zespół części zapewniających przeniesienie momentu obrotowego z koła pasowego wału korbowego na wałek rozrządu, zapewniając synchronizację pracy zaworów i tłoków silnika.

R e k l a m a | Dalsza część artykułu pod reklamą

Standardowy pasek rozrządu to gumowy pierścień o określonej średnicy z wewnętrznymi zębami, które zostały odlane z najwyższą możliwą precyzją. Profil zębów może być trzech typów: trapezowy (jest uważany za klasyczny profil zębów), zaokrąglony (stosowany w aplikacjach o wysokim momencie obrotowym) oraz profil mieszany (łączy możliwości użytkowe dwóch poprzednich typów i jest rzadko stosowany w praktyce). Aby zapobiec przedwczesnemu rozciąganiu się paska podczas pracy, pasek posiada podstawę z linki (power backing). Oprócz paska rozrządu w niektórych silnikach można zastosować łańcuch rozrządu – mocniejszy i trwalszy od paska, ale bardziej skomplikowany w montażu i znacznie droższy.

Pasek rozrządu z kołami pasowymi (zębatymi), rolkami i napinaczami tworzy napęd pasowy, zapewniając przeniesienie momentu obrotowego podczas rozruchu silnika z wału korbowego na wałek rozrządu. Jego ważnym zadaniem jest zapobieganie kolizji zaworów i tłoków silnika.

Pasek rozrządu znajduje się na zewnątrz silnika i jest obudowany kapturem ochronnym. W zależności od konstrukcji silnika owija się on wokół różnej liczby kół pasowych.

Kiedy należy wymienić zestaw paska rozrządu

Żywotność paska rozrządu zależy od jakości zastosowanego materiału. Ponadto elementy układu rozrządu są narażone na duże naprężenia podczas pracy, spowodowane tarciem, wibracjami i zmianami temperatury. Wszystko to prowadzi do ścierania i naturalnego zużycia. Dlatego też paski rozrządu należy wymieniać co 60000 do 100000 km, czyli co 5 lat. Wskazane jest również regularne kontrolowanie stanu układu napędowego paska i w przypadku widocznych oznak krytycznego zużycia natychmiastowa wymiana.

Żywotność elementów napędu pasowego jest praktycznie identyczna, dlatego wszystkie elementy zestawu paska rozrządu powinny być wymieniane w tym samym czasie.

Elementy zestawu paska rozrządu to: pasek lub łańcuch, napinacze, uszczelki olejowe, koła pasowe, koła zębate, uszczelki świec zapłonowych i elementy złączne. Niektórzy producenci do zestawu paska rozrządu dodają również pompę wody.

W samochodach z niewielkim przebiegiem należy wymieniać pasek rozrządu wraz z jego starzeniem się – z czasem struktura paska ulega pogorszeniu i może ulec awarii. Wymiana zestawu paska rozrządu jest również wskazana, jeśli samochód został zakupiony na rynku wtórnym, chyba że poprzedni właściciel pamięta dokładną datę wymiany.

W pasku rozrządu mogą pojawić się pęknięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne spowodowane zmianami temperatury oraz w przypadku dostania się obcego przedmiotu do mechanizmu silnika – w takim przypadku należy go niezwłocznie wymienić.

Intensywna eksploatacja samochodu powoduje przegrzewanie się paska rozrządu i niszczenie jego struktury, w takim przypadku należy go częściej wymieniać.

Kiedy pasek rozrządu pęka, wałek rozrządu zatrzymuje się i pozostawia zawór w pozycji, w której znajdował się w momencie zerwania paska. Dzięki temu wał korbowy wciąż się obraca, a pracujące tłoki uderzają w zawory i wyginają je. Tłoki są również zdeformowane i zniszczone, tuleje prowadzące są uszkodzone, wałek rozrządu jest zdeformowany, głowica cylindra jest uszkodzona, a konrody i panewki łożysk są zniszczone.

Wszyscy kierowcy powinni pamiętać, że awaria paska rozrządu jest bardzo poważną i krytyczną usterką, a prosta wymiana zestawu paska rozrządu może zapobiec remontowi silnika.

Artykuł partnerski

R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

R e k l a m a
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

8,498fanówPolub nas
798obserwującychObserwuj
8obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx