Na tę chwilę mieszkańcy Zduńskiej Woli, a zwłaszcza Karsznic, czyli kolejowej dzielnicy miasta, czekali od lat. Ale to moment równie istotny dla całego województwa łódzkiego. W środę, 15 października 2023, zostało otwarte Centrum Logistyczne Zduńska Wola Karsznice, jedna z najważniejszych inwestycji logistycznych dla naszego regionu.
W uroczystości otwarcia terminalu wzięli udział m.in. poseł Marek Matuszewski, radne wojewódzkie Marlena Sagan i Dorota Więckowska, samorządowcy powiatowi, miejscy i gminni. Gospodarzami byli Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo oraz Hanna Jażdżyk, prezes PKP Cargo Terminale, która to spółka realizowała inwestycję.
– Zaangażowałem się w ten projekt, bo od lat słyszałem od mieszkańców Zduńskiej Woli, od radnych PiS, miejskich i powiatowych, że ta inwestycja korzystnie wpłynie na rozwój Zduńskiej Woli – mówił marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. – Już w 2017 roku odwiedziliśmy to miejsce z premierem Mateuszem Morawieckim, bo chciałem, by na własne oczy zobaczył, jaki potencjał w nim tkwi i że koniecznie trzeba to wykorzystać. To był przełomowy moment dla realizacji idei, jaką była budowa portu.
Te starania nabrały tempa wkrótce po tym, jak w 2018 roku Grzegorz Schreiber objął funkcję marszałka województwa. W lipcu 2019 roku do Urzędu Marszałkowskiego zostali zaproszeni przedstawiciele największych spółek PKP na robocze rozmowy. To wówczas padła deklaracja dotycząca budowy terminala w Karsznicach.
Prace w Karsznicach trwały od sierpnia 2022 roku. Na zlecenie PKP Cargo Terminale realizowała je spółka ZUE. Powstało jedno z największych multimodalnych centrów logistycznych w Polsce. Zajmuje blisko 13 hektarów, a sam plac składowy ma powierzchnię ponad 33 tysięcy metrów kwadratowych. Docelowa zdolność przeładunkowa terminalu szacowana jest na 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie. Terminal jest wyposażony w inteligentne systemy optymalizujące operacje logistyczne, w tym w automatyczny system identyfikacji kontenerów, rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń oraz przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych. Całkowita wartość inwestycji to prawie 128,6 mln zł. Zarząd Województwa Łódzkiego wsparł budowę terminalu kwotą 51,7 mln zł. To dofinansowanie dla spółki PKP Cargo Terminale z Regionalnego Programu Operacyjnego.
– To nie było łatwe zadanie. Wspierałem wiele inwestycji i nigdzie nie było tak wielu problemów, jak tutaj. Ale cel został osiągnięty. Bardzo dziękuję tym wszystkim, którzy pomagali w realizacji tego zadania, ważnego nie tylko dla Zduńskiej Woli i naszego województwa, ale dla całej Polski – dodał Grzegorz Schreiber.
Terminal zapewni kompleksową obsługę logistyczną połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku w relacji Chiny – Europa, a także z portów bałtyckich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu na południe naszego kraju i cały region środkowoeuropejski. Atuty lokalizacji terminalu to położenie przy ważnej dla całej Europy linii kolejowej nr 131 oraz w bliskim sąsiedztwie trasy ekspresowej S8, co oznacza świetną komunikację we wszystkich kierunkach poprzez autostrady i drogi ekspresowe: węzły A1/A2 oraz A1/S14, S8/S14 oraz S8/A2.