R e k l a m a

Grupa Wielton ujawniła szacunkowe wyniki za 2023 rok. Przychody zmalały o 5,2 proc.

R e k l a m a

Szacunkowe przychody Grupy Wielton w 2023 roku wyniosły ok. 3,25 mld zł, malejąc rok do roku o 5,2 proc. Wstępny wolumen sprzedaży osiągnął poziom ok. 20,8 tys. sztuk i był o 10 proc. niższy w porównaniu do poprzedniego roku, przy jednoczesnym zachowaniu pozycji na kluczowych rynkach.

– W 2023 roku branża mierzyła się ze spowolnieniem rynku i zmniejszonym popytem na naczepy i przyczepy. Pomimo licznych wyzwań i trudnej sytuacji geopolitycznej osiągnęliśmy satysfakcjonujące wyniki. Szacunkowe przychody ze sprzedaży Grupy Wielton wyniosły ok. 3,25 mld zł. Na podkreślenie zasługuje utrzymanie bezpiecznego wskaźnika długu netto/EBITDA na poziomie ok. 2,15 – mówi Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.

R e k l a m a | Dalsza część artykułu pod reklamą

Jak dodaje Szataniak, w ubiegłym roku klienci z ostrożnością podchodzili do składania nowych zamówień, co skutkowało spadkiem całkowitego wolumenu sprzedaży w porównaniu do roku 2022. Mimo wyzwań Grupa utrzymała swoje pozycje na kluczowych rynkach oraz zrealizowała plan inwestycyjny na poziomie ok. 168 mln zł.

Prognozowany rezultat wolumenu sprzedaży wyniósł ok. 20 779 szt., zmniejszając się rdr. o 10 proc. Przewidywany poziom EBITDA osiągnął wartość ok. 205,4 mln zł, rosnąc o ponad 1 proc. rdr. Grupa Wielton wypracowała szacunkowy wynik marży EBITDA na poziomie 6,3 proc. w stosunku do 5,9 proc w roku poprzednim pomimo wysokiej inflacji, rosnących kosztów finansowania i prowadzenia działalności, czy schłodzenia popytu na usługi transportowe.

Grupa Wielton zachowała pozycję na kluczowych rynkach europejskich

Mimo niekorzystnych warunków branżowych związanych ze spowolnieniem rynku transportowego, Grupa Wielton zachowała w 2023 r. pozycję na kluczowych rynkach w Europie. W Polsce, przy spadku rynku o 8,4 proc., rejestracje spółki Wielton zmniejszyły się o 9,2 proc. do poziomu 4011 szt. Z udziałami na poziomie 15,5 proc. Wielton wypracował trzecią pozycję na rynku.

Francja: Skuteczna realizacja działań naprawczych oraz modernizacja zakładów produkcyjnych w spółce Fruehauf pozwoliły na utrzymanie pierwszego miejsce we Francji. Jej udziały rynkowe wyniosły 19,3 proc., rejestrując 4154 szt. pojazdów (o 4,3 proc. mniej niż przed rokiem).

Wielka Brytania: Z udziałami na poziomie 12 proc. brytyjska spółka Lawrence David utrzymała w 2023 r. pozycję wicelidera rynku, rejestrując 2650 sztuk pojazdów, czyli o 21 proc. mniej, niż przed rokiem. Spadek spowodowany był spowolnieniem gospodarczym w Wielkiej Brytanii, czy wyższymi stopami procentowymi.

Włochy: Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce wśród największych graczy rynku z udziałami na poziomie 6,7 proc. Przy spadku rynku włoskiego o 8,5 proc. jej klienci w 2023 roku zarejestrowali 1120 sztuk pojazdów marki, wobec 1114 szt. rok wcześniej.

Niemcy: Podobny rok do roku poziom rejestracji pojazdów odnotowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH, przy spadku rynku niemieckiego o 13 proc. r/r. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1197 szt., co skutkowało szóstą pozycją na rynku.

Kraje Europy Środkowo-Wschodniej: W krajach CEE z udziałami na poziomie 5,9 proc. Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, przy niewielkim, 3 proc. spadku rejestracji do 1128 sztuk.

Hiszpania: W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na 7. pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2 proc., notując 33 proc. spadek zarejestrowanych pojazdów, do poziomu 309 szt.

Jakie są plany Grupy Wielton na rok 2024?

W 2024 r. Grupa Wielton koncentrować się będzie na grupowych synergiach produktowych oraz poszerzeniu działalności o kolejne rynki europejskie (Skandynawia, Turcja, Beneluks). W zmiennym otoczeniu rynkowym, kluczowe dla Grupy będą efektywne działania w zakresie zakupów. Prace badawczo-rozwojowe zaowocują wzbogaceniem portfolio produktowego Grupy o kolejne pojazdy. Celem Grupy jest wzrost udziałów na poszczególnych rynkach oraz umocnienie swoich pozycji.

– Rok 2024 będzie obfitował w ten sam katalog wyzwań dla przedsiębiorców, z którymi mieliśmy do czynienia w roku poprzednim. Nie opuści nas niestabilna sytuacja geopolityczna, skomplikowana sytuacja przewoźników, jak i zmniejszenie popytu na usługi transportowe. W dalszym ciągu naszymi priorytetami będą bezpieczna kondycja finansowa, dyscyplina kosztowa, grupowe synergie produktowe i poszerzenie działalności o kolejne rynki – podkreśla Paweł Szataniak.

Jak dodaje prezes, na realizację inwestycji w 2024 roku Grupa planuje przeznaczyć ok. 130 mln zł. Działania obejmować będą m.in. dalszą cyfryzację, automatyzację procesów produkcyjnych, poszerzenie portfolio produktowego, czy implementację nowych technologii. – Zmienne otoczenie rynkowe i niepewna sytuacja skłoniły nas do tego, aby nie publikować założeń finansowych na rok 2024 – podsumowuje Szataniak.

R e k l a m a

ZOBACZ TEŻ

R e k l a m a
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
R e k l a m a
R e k l a m a

SPOŁECZNOŚĆ

8,561fanówPolub nas
804obserwującychObserwuj
8obserwującychObserwuj

KOMENTOWANE

R e k l a m a

NAJNOWSZE

R e k l a m a
0
Podziel się swoją opiniąx