Trwają prace związane z budową ronda u zbiegu Krakowskiego Przedmieścia, Targowej, Barycz i Królewskiej. Pod nawierzchnią tej ostatniej ulicy wieluńscy muzealnicy odkryli fundamenty dawnej elektrowni miejskiej.
Spod płytkiej warstwy współczesnego asfaltu na ulicy Królewskiej wyłaniają się kolejne ślady przeszłości Wielunia – tym razem fundamenty zabudowań dawnej elektrowni miejskiej. Jak informuje Muzeum Ziemi Wieluńskiej, plac pod inwestycję gmina wykupiła w 1916 roku, a już rok później wieluński prąd wytwarzany przez parową lokomobilę i prądnicę popłynął do pierwszych odbiorców, których początkowo było zaledwie 200.
– W okresie dwudziestolecia międzywojennego Rada Miejska dbała o rozwój przedsiębiorstwa, zaciągając kredyty na modernizację sprzętu prądotwórczego i sprowadzając części do maszyn nawet z dalekiego USA. W ramach unifikacji sieci rozdzielczej, od lipca 1939 r. zatrzymano maszyny wieluńskiej elektrowni, a miasto zaczęło odbierać prąd z Częstochowy – zarysowuje historię tego miejsca wieluńskie muzeum.
Budynek wieluńskiej elektrowni, jak wiele innych, uległ zniszczeniu w wyniku bombardowania Wielunia 1 września 1939 r. Z kolei powojenne prace nad przesuniętą ulicą Królewską pogrzebały ślady po tym ciekawym relikcie historii Wielunia. Obiekt z charakterystycznym wysokim kominem można zobaczyć na archiwalnym zdjęciu pochodzącym ze zbiorów Muzeum Ziemi Wieluńskiej.
Z kolei kierowców zapraszamy tutaj (kliknij), gdzie można zapoznać się z aktualnym objazdem zamkniętego skrzyżowania.