Odrzucono kolejny już wariant planowanej obwodnicy Wielunia, tym razem ten przebiegający przez Rudę. Poinformowali o tym podczas konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz poseł Paweł Rychlik. Tematem spotkania były też inne inwestycje na drogach krajowych w naszym regionie.
Zaledwie kilka dni temu informowaliśmy o odrzuceniu wariantu nr 4 planowanej obwodnicy Wielunia, czyli tego, w którym nowa droga byłaby najdłuższa. Teraz oficjalnie dowiedzieliśmy się, że pod uwagę nie będzie brana również opcja nr 3, w której droga przebiegałaby przez Rudę, Widoradz i Bieniądzice. W grze pozostają zatem wyłącznie warianty nr 1 i 2 – oba poprowadzone po zachodniej stronie miasta, w pobliżu Turowa.
Opcje, które pozostają do rozważenia, są zaznaczone na poniższej mapce kolorem jasnoniebieskim oraz różowym. Odpadły wariant nr 4 (czerwony) oraz wariant nr 3 (żółty).
Jak argumentował minister Adamczyk, zarówno poseł Paweł Rychlik, jak i samorządowcy zabiegali o to, aby wybrany do realizacji wariant obwodnicy był akceptowalny społecznie.
– Bardzo dziękuję panu ministrowi za to potwierdzenie, że wariant, który budzi największe emocje i sprzeciw społeczny, czyli wariant trzeci, również nie będzie brany pod uwagę w dalszym procedowaniu – wskazał Paweł Rychlik. – Liczę bardzo, że ta dyskusja na temat wariantu obwodnicy będzie przebiegała w sposób merytoryczny, że nie będzie prób podgrzewania emocji. Niestety mieliśmy już z tym do czynienia, więc liczę teraz na rozwagę wszystkich w tym zakresie – dodał poseł.
Minister infrastruktury w odpowiedzi na jedno z pytań oszacował przybliżoną datę startu budowy obwodnicy na lata 2025-2026. Przypomnijmy, że zgodnie z obowiązującym harmonogramem, droga ma być oddana do użytku do 2030 roku.
Co z przebudową dojazdu do S8 oraz odcinkowym pomiarem prędkości?
Podczas konferencji nie dało się uniknąć również innych tematów związanych z drogami w naszym regionie. Poseł Rychlik wspomniał m.in. o planowanej przebudowie drogi krajowej nr 45 na odcinku od Czarnożył do węzła z drogą S8 w Złoczewie. – Do końca tego roku zostanie wyłoniony projektant tej inwestycji, tak że wszystko idzie zgodnie z harmonogramem – zapewnił poseł.
Jak dodał, do końca tego roku ma być zatwierdzony również program inwestycji dla przebudowy DK 45 od Kadłuba w gminie Wieluń do granicy z województwem opolskim. W opracowaniu jest też program inwestycji dla przebudowy DK 74 od węzła Wieluń w miejscowości Walichnowy do istniejącej obwodnicy północnej Wielunia. – Tutaj nie chciałbym podawać daty, natomiast to też jest w tym momencie opracowywane – zaznaczył Paweł Rychlik.
W temacie drogi krajowej nr 74 padło również pytanie do ministra infrastruktury o instalację odcinkowego pomiaru prędkości w gminie Biała. Dochodzi tam do wielu wypadków, a kilkanaście dni temu życie w jednym z nich straciła 50-letnia piesza. Andrzej Adamczyk unikał jednoznacznych deklaracji w tej sprawie. Odpowiedział, że będzie na ten temat rozmawiał z posłem Pawłem Rychlikiem.
Minister zapowiedział też dodatkowe nabory wniosków do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Oprócz wniosków na całkowitą przebudowę jezdni wraz z chodnikami, będą też oddzielne nabory na wykonanie prostych prac remontowe oraz na budowę chodników. Przypomnijmy, że niedawno w ramach tego funduszu samorządowcy otrzymali wielomilionowe dotacje na przebudowy dróg w naszym regionie.