W lutym lub marcu 2023 roku na ulice gminy Wieluń mają wyjechać większe autobusy miejskie – zapowiedział burmistrz Paweł Okrasa. Z kolei obecnie kursujące busy mają zostać skontrolowane przez ITD. Są bowiem wątpliwości, czy pojazdy wystawione przez ABX2bus spełniają prawne wymogi dla autobusów miejskich.
Temat komunikacji miejskiej był jednym z ważniejszych podczas czwartkowej (24 listopada 2022 r.) sesji wieluńskiej rady miejskiej. Sprawa autobusów wzbudza liczne kontrowersje, odkąd 1 listopada 2022 r. przewozy zaczął realizować ABX2bus z gminy Rudniki. Mieszkańcy narzekają, że ciasne busy wykorzystywane przez nowego przewoźnika nadają się bardziej do przewozów międzymiastowych, niż komunikacji miejskiej. Swoje wątpliwości w tej sprawie mieli też miejscy radni.
Busy niezgodne z prawem? Sprawdzi to ITD
Członkowie rady miejskiej podnieśli, że zgodnie ze stosownym rozporządzeniem, autobusy komunikacji miejskiej powinny być wyposażone w co najmniej dwoje drzwi po prawej stronie. Nie trzeba być orłem z matematyki, żeby stwierdzić, że nowe busy wykorzystywane w wieluńskiej komunikacji miejskiej tego wymogu nie spełniają. Radny Radosław Buda zapowiedział skierowanie w tej sprawie wniosku do Inspekcji Transportu Drogowego. Inspektorzy mają zostać poproszeni o sprawdzenie, czy busy ABX2bus spełniają ustawowe wymogi dla pojazdów komunikacji miejskiej.
Niezależnie od tego, swoją kontrolę podejmie też magistrat. Naczelnik wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej Bartosz Skupień zapowiedział, że kontrola ma zostać przeprowadzona w piątek, 25 listopada. Z kolei burmistrz Paweł Okrasa przekazał dobrą nowinę dla pasażerów – w lutym lub marcu 2023 roku busy mają zostać wymienione na większe i bardziej dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Za kilka miesięcy przywitamy nowe, większe busy?
– Firma zaproponowała, że w lutym – marcu otrzyma nowe pojazdy, większe od tych, które są w tej chwili – wyjaśnił Paweł Okrasa. Jak dodał, chodzi między innymi o to, żeby nie było potrzeby wykonywania bisów na najbardziej popularnych kursach (więcej o tym pisaliśmy w naszym artykule – kliknij).
W sesji wzięli też udział przedstawiciele obecnego operatora komunikacji miejskiej – ABX2bus. Jak przekazali, zgodnie z polityką ich firmy, busy są wymieniane na nowe co dwa lata, zaraz po wygaśnięciu gwarancji. Tak samo ma być z pojazdami wykorzystywanymi w Wieluniu. Ale na pytanie, czy faktycznie już w lutym lub w marcu przyszłego roku część pojazdów zostanie wymieniona na większe, odpowiedzieli dyplomatycznie, bez jednoznacznej deklaracji.
– Na pewno możliwości są. Zobaczymy, jak zakończy się ten rok, jak rozpocznie się nowy. Na tę chwilę mogę odpowiedzieć, że tak – przekazał podczas sesji przedstawiciel ABX2bus.
Wiceprezes PKS: Tylko autobus linii C spełnia wymogi
Na sesji pojawił się też wiceprezes PKS Wieluń, Marcin Muszalski. To właśnie PKS do końca października br. obsługiwał wieluńską komunikację miejską, był także jedynym konkurentem ABX2bus w nowym przetargu na świadczenie usług przewozowych. Jak przekazał Muszalski, gdyby zarządzana przez niego firma wygrała przetarg, z pewnością nie wystawiłaby do obsługi komunikacji miejskiej takich busów, jakie obserwujemy obecnie.
– Tu jest za dużo siedzeń, nie ma dwóch kompletów drzwi. Jedyny autobus, który spełnia wymogi autobusu komunikacji miejskiej, to ten na linii C, gdzie drzwi są wysokie, podwójne. I o nim można powiedzieć, że on w miarę spełnia – podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat busów wiceprezes PKS Wieluń, Marcin Muszalski. – Jeśli państwo by mnie zapytali, czy ja bym takie autobusy wstawił na komunikację miejską – w żadnym wypadku! Żaden zdroworozsądkowy człowiek by tego nie zrobił – dodał wiceprezes wieluńskiego przewoźnika.
To jest parodia wygrywa przetarg prywatna firma a niektórzy nie mogą się z tym pogodzić,nasyłają ITD na przewoźnika a czym obsługiwał linie PKS,,PKS uważa że jest monopolista na rynku i utrzymuje się dzięki przewozom pracowniczym łącząc większość takich kursów z obsługą pozostałych pasażerów z dworca,oczywiście od tego jest ITD i super że dba o bezpieczeństwo i kontroluje stan taboru jednak przeprowadźmy wnikliwa kontrolę autobusów PKS a zaraz się okaże czym nas wożą,do końca października wozili nas czym….,oczywiście może busy ABX są za małe ale spełnili warunki przetargu a w każdej chwili można usiąść do rozmów z przewoźnikiem i porozmawiać o wprowadzeniu większych autobusów, autobus posiada jakąś wartość i nikt w kilka minut nie kupi kilku,zresztą PKS ma może cztery nowsze ale nie nowe autobusy ale obsługują trasy na LODZ.WROCLAW
Brawo dla właścicieli firmy ABX
Po co większe busy na co komu .