PKP PLK podpisały umowę na modernizację i elektryfikację linii kolejowej pomiędzy Kępnem a Oleśnicą. Prace będą kosztować blisko 600 milionów złotych. To znakomita wiadomość dla Wielunia i Wieruszowa, które zyskają kolejowe połączenie z Wrocławiem.
Pociągi pasażerskie mają wrócić na trasę Kępno – Oleśnica w 2026 roku, po ponad 20 latach przerwy. Zaplanowano przebudowę 8 stacji i przystanków. Projekt jest finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Prace obejmą przebudowę 53 kilometrów linii i budowę 46 kilometrów sieci trakcyjnej. Elektryfikacja linii pozwoli na bardziej ekologiczny transport i minimalizowanie wpływu transportu na środowisko. Przewidywany czas przejazdu z Kępna do Oleśnicy to około 36 min. W 2002 roku, przed zawieszeniem ruchu pasażerskiego, średni czas przejazdu wynosił około godziny.
Po zakończeniu prac podróżni wsiądą do pociągów z nowych peronów na stacjach: Bralin, Syców, Jemielna Oleśnicka oraz przystankach: Perzów, Gęsia Górka Stradomia, Poniatowice, Cieśle. Perony będą wyposażone w nowe wiaty i ławki. Zamontowane zostaną też gabloty z rozkładami jazdy, a dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się przewidziano pochylnie i ścieżki naprowadzające.
– Przywracanie przejezdności linii, które przed laty służyły przewozom pasażerskim i towarowym, to najbardziej ekonomiczny sposób na zwiększanie możliwości transportowych kolei – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica poprawi komunikację miedzy województwami: dolnośląskim, wielkopolskim i łódzkim, a także na całej sieci kolejowej. Mieszkańcy miejscowości blisko linii kolejowej zyskają większą dostępność do transportu publicznego – wskazał natomiast Piotr Wyborski, p.o. prezesa zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Bezpieczniej na torach i drogach
Sprawniejsze prowadzenie ruchu pociągów będzie możliwe dzięki odbudowie mijanek w Jemielnej Oleśnickiej, Sycowie, Bralinie oraz Cieślach. Nadzór nad ruchem pociągów będzie prowadzony z nowej nastawni w Kępnie. Bezpieczeństwo zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem. Pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 100 km/h.
Na rewitalizowanej linii przebudowanych zostanie 58 przejazdów kolejowo-drogowych. Na 47 przejazdach wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią dodatkowe zabezpieczenia: rogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. Między Kępnem a Oleśnicą przebudowanych i wzmocnionych będzie 5 mostów, m.in. w Kępnie oraz wiadukt w Sycowie.
Na projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica z elektryfikacją” przeznaczono 578 094 397,51 zł. Finansowanie zapewniają środki KPO. Planowany termin zakończenia inwestycji to połowa 2026 roku.
Wieluń zyska połączenie kolejowe z Wrocławiem
Dzięki modernizacji i elektryfikacji linii z Kępna do Oleśnicy nie będzie już fizycznych przeszkód, aby uruchamiać regularne pociągi pasażerskie z Wielunia i Wieruszowa do Wrocławia. Ostateczny rozkład jazdy będzie zależał przede wszystkim od władz województw łódzkiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego, bo to samorządy wojewódzkie są organizatorami transportu kolejowego na liniach regionalnych.
Wrocław to nie jedyne duże miasto, do którego z dużym prawdopodobieństwem za kilka lat dotrzemy z Wielunia pociągiem. Następnym jest Łódź, a prace związane z zaprojektowaniem brakującego fragmentu linii kolejowej już trwają. Więcej na ten temat w artykule Kolej z Wielunia do Łodzi. Podpisali umowę na zaprojektowanie nowej linii [FILM].