Busy firmy ABX2bus z gminy Rudniki wyjechały dziś (1 listopada) na linie miejskie w gminie Wieluń. Przyglądamy się, jak funkcjonuje komunikacja miejska w pierwszym dniu po „przejęciu” jej przez nowego przewoźnika.
1 listopada 2022 r. w wieluńskiej komunikacji miejskiej skończyła się pewna epoka. Kursy przestał realizować dotychczasowy wieloletni przewoźnik – PKS Wieluń – a zamiast niego na liniach możemy zobaczyć znacznie mniejsze pojazdy firmy ABX2bus. Postanowiliśmy specjalnie dla Was skorzystać z miejskiego transportu i podzielić się pierwszymi wrażeniami.
Pojazdy są mniejsze, ale nikt nie zostanie na przystanku
Komunikacja miejska jest obsługiwana dwunastoma praktycznie nowymi (lata produkcji 2021 – 2022) pojazdami marek MAN i Mercedes. W środku przywita nas m.in. grająca muzyka, wygodne fotele znane z tras międzymiastowych, ładowarki USB i indywidualnie sterowane nawiewy nad każdym miejscem siedzącym. Słowem – pojazdy wyglądają na przeznaczone bardziej do długich tras, niż odznaczających się zupełnie inną specyfiką linii miejskich.
W pojazdach marki MAN na drzwiach możemy zobaczyć klamki, ale na szczęście nie trzeba z nich korzystać. Drzwi otwierają i zamykają się automatycznie, o czym dowiadujemy się z umieszczonej na nich naklejki.
Busy są oczywiście znacznie mniejsze od tych, do których przywykli wielunianie. O ile w dni świąteczne, takie jak 1 listopada, nie stanowi to problemu, o tyle w dni robocze na niektórych liniach 32-miejscowe pojazdy mogą okazać się zdecydowanie za małe. Szczególnie jeśli przypomnimy sobie, że do tej pory komunikację miejską obsługiwały autobusy mające od 50 do 55 miejsc i nierzadko były całkowicie wypełnione. Burmistrz Paweł Okrasa w rozmowie z nami zapewnił jednak, że każdy chętny będzie mógł skorzystać z przejazdu, a jeśli będzie taka potrzeba, to przewoźnik będzie musiał podstawić dodatkowe busy (czytaj więcej na ten temat – kliknij).
Nie udało się bez wpadek
Pierwszego dnia kursowania firma ABX2bus nie ustrzegła się pewnych mankamentów. Spośród trzech busów, na które natrafiliśmy, w jednym nie działały zewnętrzne wyświetlacze, wskazujące numer linii i kierunek. Na przystankach póki co próżno też szukać rozkładów jazdy. Tabliczki wywieszone przez PKS Wieluń zostały już zdjęte, a nowy przewoźnik póki co nie zamontował swoich rozkładów. Pozostaje nam mieć nadzieję, że te niedociągnięcia zostaną wkrótce naprawione.
Warto też zapoznać się z naszym szerszym artykułem o zmianach w komunikacji miejskiej. Rozmawialiśmy m.in. z burmistrzem Pawłem Okrasą, który skomentował dla nas nowe pojazdy. Tekst znajdziecie tutaj: Wieluń: Zobaczyliśmy busy, które obsłużą komunikację miejską. Burmistrz: „To kompromis”. Od czasu publikacji powyższego artykułu zmianie uległa jedna rzecz – w rządowym serwisie „Bezpieczny autobus” busy nowego przewoźnika są już oznaczone jako pojazdy z 32 miejscami.
Warto dodać, że komunikacja miejska w gminie Wieluń nadal pozostaje bezpłatna. Nie zmienia się też dotychczasowy rozkład jazdy.
Takie busy w komunikacji miejskiej to całkowita porażka. Jak na się tam zmieścić matka z dzieckiem w wózku bądź niepełnosprawni. Podróże miedzymiastowe to przeznaczenie takich busów.